خلاصه ماشینی:
"ما در این گفتار موجز، به قصد تبیین«کرامات عرفا و اولیاء»که انجام اموری فوق عادات طبیعی انسانی و اعمال اعجازگونه، ولی با عنایت و اذن حق تعالی، بر دست این بزرگان ظاهر شده است، به بررسی خوارق عادات بشر و اقسام آن از نظر قوم و دیگران و کرامت و مراتب اثبات آن در قرآن کریم و سنت نبوی و ذکر موارد افتراق بین معجزه و کرامت، و نهایتا ذکر نمونههایی از کرامات صادره از اولیای صالح الهی خواهیم پرداخت.
اما آنجایی که هر دو جسمانی باشند، مثال تأثیر کردن بعضی از عناصر چهارگانه در بعض دیگر و الحاق و استحاله آنها به یکدیگر؛مثل آنکه آب مبدل به هوا شود و هوا مبدل به آتش و بر عکس آن و یا آنکه آب تبدیل به زمین شود، و همچنین است تبدیلات و تغییرات دیگری که برای آنها دست میدهد و این مسأله هم در علم طبیعی ثابت گردیده؛تأثیر نمودن ادویه نافعه و یا سمومات موذیه در ابدان انسانی هم از این قسم باید شمرده شود.
خوارق عادات از نظر داود قیصریداود قیصری در بیان اصول خوارق، ادراکات انسان مستکمل در علم و عمل را در نتیجه سه قوه: احساس، تخیل و تعقل، میداند و در توضیح مراتب این سه قوه چنین میگوید:«هر صورت ادراکیهای یک نوع از وجود است؛کمال قوه عاقله انسان، اتصال به ملکوت اعلی و مشاهده عالم ملائکه است، و کمال قوه مصوره و تخیل مشاهده اشباح مثالیه و اتصال به ملکوت عالم اشباح مجرده و اطلاع از مغیبات جزئیه است؛کما اینکه اطلاع بر مغیبات کلیه معلول اتصال به عالم عقل و ملائکه مقربین و مجردات تامالوجوداست."