Skip to main content
فهرست مقالات

مشترکات اندیشه مولانا و ملا صدرا

نویسنده:

(17 صفحه - از 138 تا 154)

کلید واژه های ماشینی : شر، خیر، اسفار، خدا، ذات، ادراک، مولوی، حق، هستی، قرآن

خلاصه ماشینی:

"تعالی و برخورداری از مراتب بالای وجود در معدوم دانستن خود است و به قول حضرت امام خمینی(ره):نیستم نیست که هستی همه در نیستی استهیچم و هیچ که در هیچ نظر فرماییمولوی از این معنی با عبارات گوناگون یاد کرده است که به ذکر چند نمونه اکتفا می‌کنیم:در لطف اگر چون جان شوم، از جان کجا پنهان شومگر در عدم غلطان شوم، اندر عدم‌داری نظرما را که پیدا کرده‌ای، نی از عدم آورده‌ایای هر عدم صندوق تو، ای در عدم بگشاده درهستی خوش و سرمست تو، گوش عدم در دست توهر دو طفیل هست تو، بر حکم تو بنهاده سر(1) *ان وجودات جمیع الممکنات فی فلسفتنا من قبیل الروابط لوجود الحق تعالی فوق ما وقع فی کلام بعض ائمة الحکمة الدینیه و اکابر الفلسفة الالهیة. ماورای طبیعت است بر می‌گردانند:رفتن این آب فوق آسیاسترفتنش در آسیا بهر شماستچون شما را حاجت طاحون نماندآب را در جوی اصلی باز راندناطقه سوی دهن، تعلیم راستورنه خود آن آب را جویی جداستمی‌رود بی‌بانگ بی‌تکرارهاتحتها الانهار تا گلزارهاای خدا جان را تو بنما آن مقامکاندران بی‌حرف می‌روید کلامتا که سازد جان پاک از سر قدمسوی عرصه دور پهنای عدمعرصه‌ای بس با گشاد و با فضاوین خیال و هست زو یابد نواتنگتر آمد خیالات از عدمزان سبب باشد خیال اسباب غمباز هستی تنگتر بود از خیالزآن شود دروی قمر همچون هلالباز هستی جهان حس و رنگتنگتر آمد که زندانیست تنگعلت تنگی است ترکیب و عددجانب ترکیب حسها می‌کشدزان سوی حس عالم توحید دانگر یکی خواهی بدان جانب بران (22)در کلیات شمس تبریزی می‌گوید:یک لحظه اگر نفس تو محکوم شودعلم همه انبیات معلوم شودآن صورت غیبی که جهان طالب اوستدر آینه فهم تو مفهوم شود (23)وی در یک تقسیم‌بندی، علم فقه و فلسفه و هر علمی را که در مدرسه حاصل شود، در ردیف علوم دنیایی و علم کشفی و ملکوتی را در ردیف علوم الهی دانسته، می‌گوید:علم فقها زشرع و سنت باشدحکم حکما بیان حجت باشدلیکن سخنان اولیای ملکوتاز کشف و عیان نور حضرت باشد (24)یادداشتها(1)-کلیات شمس تبریزی، غزل 1019، ص 406."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.