Skip to main content
فهرست مقالات

روابط سیاسی و مذهبی ایرانیان و اوزبکان

نویسنده:

(21 صفحه - از 42 تا 62)

کلید واژه های ماشینی : اوزبکان، صفوی، اوزبک، سیاسی، شاه، ایران، صفویان، خراسان، محمدخان شیبانی، شاه‌اسماعیل، بابر، خانان شیبانی، دولت، جنگ، قزل‌باش، مرو، عثمانی، ایران و اوزبکان، دولت صفوی، شکست، هرات، شرق ایران، ایران و اوزبک، جنگ مرو، خان اوزبک، شاه‌اسماعیل صفوی، سلطان، روابط سیاسی و مذهبی، بابر شاه، تاریخ

خلاصه ماشینی: "نه تنها اوزبکان ماوراءالنهر را برای از میان بردن رفض و بدعت تحریک کردند، بلکه با سلاطین عثمانی باب مراوده و مکاتبه گشودند و تعصبات مذهبی آنان را دامن زدند و (شاه اسماعیل صفوی، مجموعه اسناد و مکاتبات تاریخی، صص 209-204)با برقراری مشروعیت مذهبی و ارائه ادله و براهین شرعی، دولت‌های سنی مذهب را به جنگ با ایرانیان مشتاق کردند. »(همان کتاب، ص 102)استدلال شیخ‌زاده مبنی بر عمل به سنت پیامبر که با کافران انجام شده بود، خشم خان اوزبک را برانگیخت که«مگر من کافرم که موعظه بر من می‌خوانی؟»(همان کتاب، ص 102)به نوشته خواندمیر، محمدخان شیبانی نامه توهین آمیز توسط کمال الدین حسین ابیوردی برای شاه اسماعیل فرستاد و ادعای شاه اسماعیل را نسبت به تاج و تخت ایران مورد تردید جدی قرار داد و مشروعیت تاریخی آنان را از طریق انتساب به آق‌قویونلوها انکار کرد. این گزارش مسافرین ونیزی در ایران، نشان می‌دهد که کوشش شاه اسماعیل اول، برای بسط تفکر شیعی صفوی از یک سو، و دیدگاه اوزبکان سنی مذهب مبنی بر غیرمسلمان بودن صفویان به گوش اروپائیان نیز رسیده بود. (همان کتاب، ص 326)پی‌آمدهاجنگ مرو و فتح خراسان و برقراری سلطه ایران تا ماوراءالنهر پس از قرون متمادی، اثرات پایداری بر حیات سیاسی و نظامی ایران در اوایل قرن دهم هجری و شانزدهم میلادی برجای نهاد و دستاوردهای مهمی برای ساختار درونی و مناسبات خارجی ایران در پی داشت:1-پیروزی در مرو، از وقایع مهم خراسان بزرگ بود و از این تاریخ به بعد، فتنه بزرگی که از * حیدر در سال 1488 م/893 ه."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.