Skip to main content
فهرست مقالات

حرکت جوهری و خلق مدام

نویسنده:

(16 صفحه - از 103 تا 118)

کلید واژه های ماشینی : جوهر ،تجلی ،حرکت جوهری ،حرکت جوهری و خلق ،ذات ،حق ،مادی ،عرض ،فیض ،نفس ،اعراض ،خلق جدید ،تجدد ،ظهور ،اعیان ،عارفان ،صفات ،جوهر و عرض ،عرفانی ،حرکت جوهری و خلق جدید ،حقیقت ،بقا ،جوهر مادی ،حق‌تعالی ،حقیقت هستی حضرت حق‌تعالی ،خداوند ،حرکتهای عرضی نشان‌گر حرکت جوهری ،تجلی ذاتی حضرت حق ،شی‌ء ،لحظه

خلاصه ماشینی:

"لذا صاحب گلشن راز چه شیوا حق مدام ره نظم کشیده و می‌گوید:جهان کل است و هر طرفة العینعدم گردد و لا یبقی زمانیندگر باره شود پیدا جهانیبه هر لحظه زمین و آسمانیبه هر ساعت جوان و کهنه پیر استبه هر دم اندرو حشر و نشیر استدر او چیزی دو ساعت می‌نپایددر آن لحظه که می‌میرد، بزایدبود ایجاد و اعدام دو عالمچو خلق و بعث نفس ابن آدمهمیشه خلق در خلق جدید استاگر چه مدت عمرش مدید استنفس الرحمن چیست؟گفتیم که از دیدگاه عارفان، حقیت واحدی به نام وجود که همان حق است و موجودات همه تجلیات او، بر گستره عالم پرتو افکنده و اعیان به سان شیشه‌های گونه‌گون، مظاهر این پرتو خورشید وجودند. واین به یمن تجلی«نفس رحمانی»است که دمادم در خلق جدید است و چون این تجلی وجودی به سرعت تحقق می‌یابد، ما معدوم شدن و خلق دوباره را احساس و ادراک نمی‌کنیم:ولی هر لحظه می‌گردد مبدلدر آخر هم شود مانند اولاین تبدل و تجدد به طور مدام واقع می‌شود و به علت صفت ذاتی امکان، هر لحظه لباس وجود از تن پدیده‌ها برکنده می‌شود و به تجدد فیض رحمانی هر لحظه لباس جدیدی از وجود می‌پوشند، ولی از نهایت سرعت انقضاء و تجدد، این حقیقت بر ظاهربینان مشهود و مکشوف نیست:چیزی که نمایشش به یک منوال استواندر صفت وجود در یک حال استدر بدو نظر گرچه بقائی داردآن نیست بقا، تجدد امثال است شاید مقصود شبستری از بیت«در آخر هم شود مانند اول»همان حقیقتی است که ذکرش گذشت؛یعنی آدم از خلق و آفرینش جدید به دیده ظاهر غافل است و گمان می‌کند که خلع و لبسی در کار نبوده و این همان وجود اولی است و اصلا آفرینش و نوپدیدی دیگری صورت نگرفته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.