خلاصه ماشینی:
"خواندن تیاتر مؤید الممالک *حکام قدیم،حکام جدید *موید الممالک فکریارشاد *به کوشش و ویرایش حمید امجد *انتشارات نیلا *چاپ اول 1379 از چند منظر میتوان به نمایشهای مؤید الممالک فکری ارشاد نگاه کرد،و به طبع نخستین و مهمترین منظر،شناخت آثار او در تاریخ کم سن و سال نمایشنامهنویسی ایران و نقش این آثار برای گشایش فضاهای جدید در نمایش ایرانیست.
اما عجب آنکه اگرچه مؤید الممالک این راهحل آخوندزاده را به کار نبست،با این همه نمایشهای او امروز برای ما همان خصوصیت تمثیلی دوران شاه سلطان حسین صفوی را یافته است.
زمانی میرزا آقا تبریزی میتوانست برای گریز از فشارهای معاصرین به عصر شاه سلطان حسین تمسک جوید، چرا امروز نتوان از دوران مشروطه و نمایشهای مؤید الممالک خوانشی نوین ارایه داد؟ در نمایش«عشق در پیری»ندیم دیوان،که به نوعی خود مؤید الممالک است،به سرتیپ میگوید: «تیاتر تالی تلویک روزنامهی مهم است،بلکه آینهی تمامنمای اشخاص است.
از همین رو بیجهت نیست که مؤید الممالک درونمایهی مقالهی«حکام قدیم،حکام جدید»را که در نمایش«سرگذشت یک روزنامهنگار» خوانده میشود،دو سال بعد در 1294 در نمایشی با همین عنوان به نگارش در میآورد،مؤید الممالک معتقد است که روزنامه و تئاتر تنها زبانیست که میتوان با آن مسایل دوران خود یعنی قانونخواهی و تجددطلبی را بیان کرد و بدین ترتیب تلویحا ناکارآیی شیوههای بیانگری کهن به ویژه شعر را خاطرنشان میکند و این به ویژه در این گفتهی معاون به منشی باشی،در نمایش«حکام قدیم،حکام جدید»دیده میشود:«عقیدهی بنده این است که این شعر مخصوص قرون پیش بوده ه امروز که قرن بیستمش میخوانند»."