Skip to main content
فهرست مقالات

گزارش

خلاصه ماشینی:

"»مرتضی نوراییروشمندی علمی هم از جهت شکل و هم از جهت محتویپژوهنده ایرانی آقای مرتضی نورایی که مبحثی برای دکتری خود درباره«تاریخ اجتماعی ایران از سال 1900 تا 1914:مقایسه‌ای بین شهرهای تهران و مشهد»در دست تهیه دارد، می‌گوید:«تبادل آرا و دیدگاه‌های معرفتی، ریشه‌های تاریخی در فرهنگ ما دارد و بنابراین، گریزی از ارتباط معرفتی نیست؛به علاوه این که بنیاد حیات علمی انسانی را تشکیل می‌دهد و این چیزی است که سنت اسلام در بسیاری از احادیث پیامبر مؤکد کرده است. چون وی را به نظرات مختلف و متباین عادت می‌دهد و شاید هم برای او در صورت تعارض این آرا با باورها و افکار پیشین، ایجاد گرفتاری کند، ولی و به هر تقدیر فرصتی است که برخی دیدگاه‌های سنتی نسبت به تاریخ پشت سر گذاشته شود که مثلا زمینه تفاهم بین تشیع و تسسن را فراهم می‌کند. »حاکمیت و معرفتبه این عنوان، درباره ادامه تأثیر استشراق در غرب، به اعتبار این که وظیفه‌ای ناشی از رابطه حاکمیت و معرفت است، توضیح می‌دهد و می‌گوید:«در ورای استشراق یا به موازات آن، شیوه‌های معرفتی انسانی رشد کرد که از عرصه‌های استشراق سنتی و شیوه‌های آن برید و عرصه‌ها و نگرشهایی فرا آورد که برای بررسیهای تاریخی و اجتماعی سودمندتر است. »وی پس از اشاره به سودمند دانستن دگرگونی منابع و شیوه‌های غربی درباره مسائل جهان اسلام، می‌گوید:«سه ده است که پژوهشها و بررسیهای عربی، راهی استوار در میدان تاریخ اجتماعی و تاریخ اندیشه همراه با استفاده از آن منابع و میدانها و شیوه‌ها می‌گشاید، بی‌آن که در دام جاذبه تقلید گرفتار آید و یا به صورتهایی از«تحریم فرهنگی»که تراویده از گونه‌های رابطه سیاسی با غرب و سکندری خوردن پروژه خیزش عربی است، پناه برد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.