خلاصه ماشینی:
لازم به ذکر است که اطلاق نام طراز به این نوع پارچهها به جهت حاشیهای مشتمل بر کتیبهای است که یا در بافت پارچه انجام میگرفت و یا به صورت دوختهدوزی بر روی پارچه بود.
بر سراسر این البسه در ترکیبی از نقوش و طرحهای هندسی و گیاهی و گاه اسلیمی،به خطوط مختلف مانند کوفی،نسخ،ثلث، تعلیق و غبار و غالبا با قلم زر،لاجورد،سیاه و قرمز آیات مختلفی از قرآن کریم و ادعیه کتابت شده است.
5 اگر بارد به فرقم تیر آتش سر نمیپیچم که بر تن جامهی فتحی ز نقش بوریا دارم لازم به ذکر است6که در افواه این البسه معروف به پیراهن ناد علی نیز بودند،چنانکه بر برخی از انواع این جامهها شعر ناد علی نیز نوشته شده است.
نمونهی بسیار جالب این نوع جامهها با استناد به کتیبهی روی آن،متعلق به شاه عباس بوده است که در گنجینهی دوران اسلامی موزهی ملی ایران نگهداری میشود که در اینجا به شرح آن میپردازیم.
پس از حواشی مذکور متن اصلی پارچه شروع میشود که در دو طرف به شکل مستطیلی با حاشیهای مشتمل بر قابهای دایرهای کوچک متصل به هم که سراسر پوشیده از نوشته است، مشخص شده و داخل متن نیز با اشکال و طرحهای هندسی مختلف مثل مستطیل،مربع و لوزی و خانههای شطرنجی کوچک تزیین گردیده است و هریک از آنها نیز پوشیده از کتیبه میباشند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) چنانکه ذکر شد آیات و ادعیه نوشته شده بر این جامهها معمولا مرتبط با حفظ،مطیع نمودن طرف مقابل و آسان شدن مشکلات و گشایش کار و دفع بلایاست و دعای جوشن کبیر نیز به این منظور استفاده میشود.