Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و ارزیابی متون روایات تفسیری

نویسنده:

(13 صفحه - از 122 تا 134)

کلید واژه های ماشینی : روایات، اسرائیلیات، قرآن، تفسیر، نقد، مفسران، نقل، اخبار، علامه طباطبایی، اسلامی، افسانه، حدیث، قصص، طباطبایی، ارزیابی متون روایات تفسیری، داستان، آدم، کتاب، سنت، تورات، جعلی، دین، خداوند، قرآن کریم، نقد و ارزیابی متون روایات، احکام، پیامبر ( ص )، تفسیر آیه، محمدحسین، تفسیر آیات قرآن

خلاصه ماشینی: "» (25)به عنوان نمونه، ایشان در تفسیر آیه«و لقد همت به وهم بها لو لا ان رای برهان ربه»می‌گوید: «معنای این آیه در نزد برخی از مفسرین این است که زلیخا میل به فحشا نمود و یوسف نیز چنین قصدی داشت و اگر برهان پروردگارش را نمی‌دید، آن را انجام می‌داد!ولی اینان که اینگونه اخبار اسرائیلی و جعلی را نقل می‌کنند، همان‌گونه که جد او ابراهیم را نیز در مورد همسرش ساره متهم می‌سازند، از تهمت زدن به یوسف نیز ابائی ندارند، و چنانچه از یوسف کوچکترین لغزشی سر می‌زد، قرآن خود به آن اشاره نموده، توبه و استغفارش را بیان می‌کرد، در حالی‌که او را ستوده و مخلص نامیده است!» (26)ایشان داستان مار و طاووس را که بنا بر بعضی اخبار شیطان را در اغوای آدم و حوا یاری کردند، غیر معتبر دانسته و از اخبار دخیله و برگرفته از تورات می‌داند و همچنین افسانه غرانیق را که عده‌ای از قول ابن عباس و جمعی از تابعین نقل کرده‌اند، با استناد به ادله قطعیه بر عصمت پیامبر(ص)از جعلیات واهی و موهوم می‌شمارد. (35)مؤلف مجمع البیان ظاهر این روایت را صحیح ندانسته و معتقد است که تأویل آن نیز مگر بر وجهی بعید و طریقی غیر ممکن نیست؛زیرا پیامبر(ص)خود از هر گونه عیب و صفت ناپسندی پاک و پیراسته بوده است، پس چگونه قلب و اعتقادات درونی‌اش با آب تطهیر می‌گردد!؟ (6)علامه جعفر مرتضی عاملی از جمله ادله مختلف جعلی بودن این افسانه، تعارض و تنافی مضمون آن با مفاهیم بلند قرآنی را یادآور می‌شود؛چرا که به تصریح کتاب خدا، شیطان راهی برای نفوذ و تسلط بر بندگان مخلص خداوند ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.