Skip to main content
فهرست مقالات

رویکردهای نو در معرفت دینی

مصاحبه شونده:

مترجم:

(19 صفحه - از 44 تا 62)

خلاصه ماشینی:

"این صداها را به عنوان حقیقت در تاریخ یافتم و سرانجام بر مورخ بایسته است-اگر خواسته باشد کار خود را به نحو احسن(یعنی به دور از تعصب و جانب‌داری)به پایان برد-حق سخن در مورد آنها را ادا کند؛می‌باید آنها را واگذارد در باره خود سخن گویند. در چشم‌اندازی که به عنوان پژوهنده تاریخ اندیشه عربی-اسلامی فرا می‌گشایم [می‌بینم‌]همه فرق و مذاهب در پندار خود برای تسلط بر حقیقت اسلامی مساوی‌اند، با آن که می‌دانیم این حقیقت به شکل تام در تاریخ جز در فترتی کوتاه در زمان پیامبر و خلفای راشدین، شکل نگرفته است. ما می‌دانیم پس از آن فترت کوتاه طلایی، بلکه حتی قبل از این که پایان پذیرد، چگونه آشوب بزرگ شکل گرفت و چگونه مسلمانان به صورت گروه‌ها و فرقه‌ها، پراکنده شدند و چه سان هر فرقه دست به کار شد تا پندارد خود به تنهایی نماینگر اسلام راستین است نه دیگران!سپس ارتودوکسیتهای بزرگ به راه افتاد تا از جهت تاریخی، از طریق کتابهای حدیث یا «صحاح»شکل گیرند. هاشم صالح:نظر شما درباره حمله‌ای که طی پنج سال گذشته بر ضد میشل فوکوپس از مرگ وی، رخ نمود و وی را به نیچه گرایی، لا عقلانیت، مخالفت با انسان گرایی اروپا متهم کرد، چیست؟اگر در این باره چیزی دارید ما به خوشبختی خواهد بود چون به این موضوع اهتمام دارم. هاشم صالح:این چیزی است که فرهیختگان از همه گرایشها بیان می‌دارند، آنگاه که از تحقیر غرب نسبت به فرهنگ عربی به طور کلی نفرت خود را بروز می‌دهند و شکوه می‌کنند..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.