Skip to main content
فهرست مقالات

نسبیت اخلاق از دیدگاه شهید مطهری

نویسنده:

(20 صفحه - از 39 تا 58)

کلید واژه های ماشینی : اخلاق، نسبیت اخلاق، نسبی، نسبیت اخلاق از دیدگاه شهید، شهید مطهری، انسان، جاودانگی، اسلام، فعل اخلاقی، فلسفه

خلاصه ماشینی: "» (37)شهید مطهری، ضمن توضیح نظریه علامه در مورد چگونگی پیدایش ادراکات اعتباری، از جمله «حسن»و«قبح»، و بیان این مطلب که برتراندراسل نیز در فلسفه تحلیل منطقی خود به همین نتیجه رسیده است، از جهاتی نظر استاد خود مرحوم علامه طباطبائی را نامقبول دانسته می‌گوید:الف:«ایشان-علامه-می‌گویند:این«بایدها»و «نبایدها»را انسان برای رسیدن به یک سلسله مقصدها اعتبار کرده است. » (42)مطلب قابل تأمل دیگری که در این باره نباید از نظر دور دا شت این است که اگر چه به نظر علامه طباطبائی«بایدها»و«نبایدها»را انسان برای یک سلسله مقاصد اعتبار می‌کند، و آنچنانکه مرحوم مطهری فرموده‌اند آنجا که مقاصد متغیر است، قهرا احکام هم متغیر خواهد بود، اما تصریحی در بیانات علامه به چشم نمی‌خورد که انسان نمی‌تواند مقاصد جاویدی هم داشته باشد، تا از آن بتوان نتیجه گرفت که پس احکام جاویدی هم نمی‌توان اعتبار کرد. » (56)3-حسن و قبح در اشیاء صفتی ذاتی و عینی استدلیل دیگری که استاد مطهری در آثار خود برای جاودانگی اخلاق مطرح کرده‌اند، اما آن را قابل مناقشه دانسته‌اند این است که:«در باب اخلاق اگر کسی قائل به جاوید بودن بشود، ممکن است بیان جاوید بودنش به این صورت باشد که اخلاق را هم با آنچه که اصطلاحا حقیقت می‌نامیم یکی بداند. » (69)در پایان به این نکته نیز اشاره می‌کنیم که تحلیل مرحوم استاد شهید مطهری از بایدها و نبایدهای اخلاقی از دیدتگاه بعضی از متفکرین، از جهانی نااستوار به نظر می‌رسد که به اجمال مورد اشاره قرار می‌دهیم:1-مطابق این نظریه ارزش تابع انسان و خلقت او خواهد بود، و دائر مداری انسان در اخلاق کار را به این تنگنا می‌کشاند که کدام انسان، هر پاسخی به این سؤال ترجیح بلا مرجح و یا مستلزم تقدم ارزشی بر همه ارزشها خواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.