Skip to main content
فهرست مقالات

سقوط آزاد اجسام از نگاه محقق خوانساری

نویسنده:

(10 صفحه - از 115 تا 124)

کلید واژه های ماشینی : اجسام، سقوط، حرکت قسری، زمین، حرکت، هندسه، سقوط آزاد اجسام، جرم، سقوط سنگ، بخار

خلاصه ماشینی: "بخش اول:آقا حسین-قدس سره-نخست اشکالی را بدین گونه مطرح کرده است:هرگاه سنگی به زمین سقوط کند، بدون شک باید هوایی که سر راه سنگ قرار دارد کنار رود تا امکان سقوط فراهم آید وگرنه تداخل هوا در سنگ و سنگ در هوا لازم خواهد آمد که چنین امری محال است. همچنین اگر سنگی به سوی بالا پرتاب شود، مادام که آن سنگ تحت تاثیر نیروی قاسر قرار گرفته باشد، حرکت خود را به سوی بالا ادامه می‌دهد ولی به مجرد این که از زیر سیطره نیروی قاسر بیرون رفت، حرکت قسری و صعودی آن پایان یافته و به زمین باز می‌گردد. گفتنی است که اگر برخی از مثال‌ها مورد مناقشه و اشکال واقع شود، اصل وجود حرکت قسری را به هیچ وجه نمی‌توان مورد تردید قرار داد، زیرا چنان که اشاره شد، حرکت قسری عبارت از آن که یک جسم در اثر یک نیروی بیگانه برخلاف مقتضای طبیعت اصلی خود به حرکت آید، و این چیزی است که همواره در جهان اجسام می‌تواند وجود داشته باشد. (3)آن و سکون:ارسطو و پیروان او-فلاسفه مشاء-قاعده‌ای دارند که مفاد آن این است:«بین هر دو حرکت مختلف باید سکونی‌رخ دهد»(بین کل حرکتین مختلفتین لابد من سکون)این قاعده را ملا محسن فیض کاشانی داماد و شاگرد برجسته صدرالمتألهین در کتاب«اصول المعارف»به همین عبارت ذکر کرده است، ولی قاضی عضدالدین ایجی(756-700ق)در کتاب«مواقف»به جای کلمه«مختلفتین»واژه«مستقیمتین»را به کار گرفته و گفته است:«ان بین کل حرکتین مختلفتین مستقیمتین کصاعدة وهابطة سکونا» لیکن مقصود هر دو آن است که اختلاف دو حرکت سبب سکون فیمابین می‌شود. گالیله برای اثبات نظر خود گلوله‌هایی به سنگینی‌های متفاوت را با هم از بالای برج معروف‌ «پیزا»رها کرد و چون اثر مقاومت هوا بر حرکت این اجسام ناچیز بود همه با هم به سطح زمین رسیدند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.