Skip to main content
فهرست مقالات

تقسیم علم به حضوری و حصولی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : شئ، علم، نیروی درک‌کننده، نیروی درک‌کننده حاضر، علم حصولی، تصور، ذهنی، تصدیق، تقسیم علم به حضوری، حکم

خلاصه ماشینی: "با توجه به این که در نظر آلی، معلوم محکی است و حاکی تنها نمایشگر آن است، نظر آلی به یک شئ را حداکثر به دو صورت می‌توان تصور کرد:اول به صورتی که ناظر، به عدم عینیت شئ ذهنی علم داشته باشد و به نمایانگری آن از امر عینی(شی‌ای جدا از عالم که حداقل دارای تمام ویژگیهای شئ ذهنی است)حکم کند. اگر نظر آلی را به معنای اول ارائه شده برای آن در نظر بگیریم، در ذهن کسی که به شئ ذهنی نظر آلی افکنده است، گزاره‌ای وجود خواهد داشت که موضوع آن را یک «شئ ذهنی»، بدون ویژگی ذهنیت آن، و محمول آن را تصوری از«شئ‌ای که جدا از شخص عالم واقعیت دارد و دارای حداقل تمام ویژگیهای آن شئ ذهنی است»تشکیل می‌دهد. معرفت خدا نکته مهمی که تذکر آن در این جا بسیار لازم است، این است که پذیرش حضوری بودن علم معلول به علت، نه تنها سودی به حال اندیشه خداشناسی ندارد بلکه بر عکس می‌تواند به عنوان مقدمه‌ای برای انکار خدا مورد سوء استفاده قرار گیرد!با فرض حضوری بودن معرفت انسان نسبت به علت موجده خود، می‌توان ثابت کرد که خدایی وجود ندارد. و چون چنین خدشه‌ای در مورد الفاظ شناخت حضوری و متعلق شناخت حضوری به معنای جمله‌ای که حاوی آنهاست وارد شده است، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که این دو واژه مترادف هم نیستند و از آنجا که مترادف دانستن این دو واژه، نتیجه منطقی علم بودن «حضور شئ در نزد نیروی درک کننده»است، به علم بودن حضور مزبور نمی‌توان حکم کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.