Skip to main content
فهرست مقالات

شاعر و تجربه های شعری او

نویسنده:

مترجم:

(25 صفحه - از 110 تا 134)

خلاصه ماشینی:

"ظاهرا، آنچه مفسران و علما را بر آن داشته که آیات پایانی سوره را نیز مکی بدانند، این است که آیات مذکور در پی آیاتی نازل شده که شاعر بودن رسول الله(ص)را نفی می‌کند و پندار کافران را که می‌گفتند قرآن، شعر است، باطل می‌سازد و این دروغ را که پیامبر تحت‌تأثیر القاآت شیطان به سخنان کاهنان گوش می‌سپرده، دفع می‌نماید. » (35) اگر گمان عمربن خطاب بدین‌معناست که او نقش عنصر ناخودآگاه را پذیرفته، اما برکنار کردن نعمان و کوتاه نمودن دست او از مقام‌های دولتی بدان معنا خواهد بود که شخص باید مسئولیت سخن خود را بپذیرد و همچنین شاعر، مسئولیت عقیده‌ای را که بیان داشته است؛چرا که شعر یا هر خطاب دیگری تحت اراده و سیطره شاعر و مانند اوست. » (51) 2-این سخن خداوند که فرمود:«و الشعراء یتبعهم الغاون»سخن تازه‌ای بود برای باطل کردن پندار کافران و مشرکان که قرآن را شعر می‌پنداشتند و رسول الله(ص)را شاعر؛خداوند با توصیف حال شاعران که با حال پیامبر(ص)هیچ تناسبی ندارد، شاعری را از او(ص)نفی می‌کند. (فاطر/1) اگر این مزیت و برتری موهبتی الهی نیست، چگونه است که بسیاری از عالمان ادب، با همه معرفتی که به اسباب و علل شعر دارند و با همه امکانات فکری که در اختیارشان هست، به سختی قادر به گفتن بیتی شعر هستند، اما آن‌کس که گاه اصلا ادبیات نمی‌داند و در این باره هیچ اندوخته‌ای ندارد، به آسانی معانی را به نظم در می‌آورد، بی‌آن که از علل تکون شعر خود و از اصول و فروع آن آگاه باشد؟ (59) درک این حقیقت وظیفه شاعر را سنگین‌تر می‌سازد تا او نعمت شاعری خود را در طریق بیان حق و خیر، و پرداختن به زیبایی که از آن دو جدا نیست، به کار گیرد و خود را از دسترس بدی‌ها، باطل‌ها و زشتی‌ها برکنار دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.