Skip to main content
فهرست مقالات

هدایت و معرفت فطری در احادیث

نویسنده:

(17 صفحه - از 151 تا 167)

کلید واژه های ماشینی : معرفت، توحید، فطرت، حدیث، روایات، امام، خداوند، انسان، اسلام، عقل، قرآن، پیامبران، هدایت و معرفت فطری، ربوبیت، معرفت فطری، آیه فطرت، تفسیر، اقرار، آیه ذر، آفرینش، قلبی، آدم، میثاق فطرت، معرفت فطری در احادیث، امام علی ( ع )، تفسیر آیه، فعل، میثاق فطری، آفرینش بشر بر فطرت توحید، معرفت خداوند

خلاصه ماشینی: "ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه در توضیح کلام امام علی(ع)که تجدید میثاق فطرت را از اهداف پیامبران الهی دانسته است (لیستأدوهم میثاق فطرته)گفته است: «در تفسیر این جمله به آنچه اهل‌حدیث در تفسیر آیه«و اذ اخذ ربک من بنی‌آدم من ظهورهم ذریتهم و اشهدهم علی انفسهم الست بربکم قالوا بلی»گفته‌اند نیازی نیست، بلکه مقصود امام(ع)این است که چون معرفت به خداوند و دلایل توحید و عدل الهی در عقول بشر نهفته است، خداوند پیامبران را فرستاده است تا این معرفت عقلی را مورد تأکید قرار دهند، چنان که معنای حدیث«کل مولود یولد علی الفطرة»نیز همین است: (43) زمخشری در تفسیر کشاف نیز آیه ذر (اعراف/172)را از قبیل تمثیل دانسته و پیمان‌ مذکور در آن را بر همین معنا حمل کرده است. حال چگونه معقول است که عقل حجت خداوند بر بشر باشد، ولی هیچ گونه نفشی در کسب معرفت به معارف و احکام الهی نداشته باشد؟قرآن کریم نیز تأکید کرده است که انسان به هنگام تولد هیچ معرفتی ندارد و گوش، چشم و عقل وسایل کسب معرفت اویند: «و الله اخرجکم من بطون امهاتکم لاتعلمون شیئا و جعل لکم السمع و الابصار و الافئدة» (نحل/78) در حدیثی که از امام صادق(ع)روایت شده آمده است:«ان الله احتج علی الناس بما آتاهم و ما عرفهم» (56) خداوند با دو چیز حجت را بر انسان تمام کرده (و با آنها احتجاج خواهد کرد):یکی آنچه در اختیار آنها گذاشته است، و دیگری، آگاه ساختن آنان."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.