Skip to main content
فهرست مقالات

پاسخ به چند سؤال پیرامون روانشناسی

نویسنده:

(10 صفحه - از 52 تا 61)

خلاصه ماشینی:

"و اینگونه نیست که‌ با تکیه بر علمی بودن روانشناسی، دیگر نتوان نقطه نظرهای فلسفی را در آن ملاحظه کرد،و خلاصه تأثیر این‌ نقطه نظرها در روش،موضوع، قلمرو،و هدف روانشناسی برای‌ آگاهان به مکاتب مختلف روانشناسی‌ پوشیده نیست،و لذا اگر ما نتوانستیم‌ تفکر آمپیریستی و پوزیتیویستی و اگزیستانسیالیستی و یا فنومنولوژی را بپذیریم،چه بسا در محورهای یاد شده‌ روانشناسی تغییراتی بلکه تحولاتی‌ پدید بیاید،و در نتیجه طبق تفکر فلسفه‌ اسلامی ما به روانشناسی به گونه‌ای‌ دیگر نگاه کنیم،ممکن است این‌ سئوال مطرح شود که اگر مبانی مکاتب‌ رائج روانشناسی نشأت گرفته از مکاتب فلسفی‌ای است که مورد قبول‌ نمی‌باشد،پس چگونه می‌توان از روانشناسی موجود استفاده کرد،و بالاخره چگونه با فرهنگ اسلامی،سر سازش دارد،لذا آیا بهتر نیست‌ بخاطر ضررهای روشن آن از منافع‌ احتمالیش چشم بپوشیم؟ در جواب باید گفت بیشتر نقش این‌ مکاتب فلسفی در روانشناسی در توسعه‌ و یا ضیق موضوع و یا قلمرو و یا روشهای متخذ در آن می‌باشد و به‌ عبارت دیگر بیشتر تأثیر این مکاتب‌ فلسفی در موضوع،قلمرو،هدف،و روشها است که منجر می‌شود مثلا مکتبی روش درون نگری را یک سره‌ کنار بگذارد،و یا موضوع مورد مطالعه‌ خود را صرفا خلاصه در پاسخ و محرک‌ کند،و یا هدف روانشناسی را بسیار تنگ نظرانه در نظر بگیرد،و یا پدیده‌های روانی را مورد تجزیه قرار دهد،و یا بگونه‌ای کلی به آنها بیندیشد،که نتواند ابعاد مختلف‌ روانشناسی را در بعد انگیزش،و یا آگاهی،و یا رفتار،در نظر بگیرد،و یا گمان کند که با در نظر گرفتن این‌ ابعاد،کلیت پدیده‌های روانی مورد تهدید قرار می‌گیرد،و یا اینکه با ملاحظه ابعاد حیوانی آنان گمان‌ می‌کند به شناخت ساختارهای روانی و قوانین موجود در انسان دست یافته‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.