خلاصه ماشینی:
از آنجا که فهرست این نامها با هم مشابهت فراوان دارد،باید فرض کرد که همه از روایت مشترک قدیمتری اخذ شدهاند-و محال نیست،اگرچه هیچ مدرکی برای تایید و اثبات آن وجود ندارد1،که این مأخذ مشترک نهائی کتاب ابن رزام دربارهء تاریخ اسماعیلیه باشد،که با تمایلات ضد اسماعیلی شدیدی در ربع اخیر قرن چهارم هجری( دهم مسیحی)نوشته شده است.
من در اینجا مطالب عمدهء شرح خواجه نظام الملک را،به عنوان اصل و استخوان بندی روایت،میآورم ولی آن را با تفصیلاتی مأخوذ از روایت دیگر(که در مؤخرهء این کتاب نقل شدهاند)و شرح تاریخی تکمیل میکنم،در خاتمه نیز با ذکر بعضی اخبار متفرق،که بعضی از آنها مربوط به دهههای بعد از تاریخ قطع روایت قدیمی است،داستان را بسر میآورم.
مورخی که نظام الملک در نقل این روایت از او پیروی میکند،با ذکر نام عبد اللّه ابن میمون به عنوان کسی که مستقیما خلف را به امر دعوت برگماشته است،بطور ضمنی به ما مینمایاند که دورهء دعوت خلف را باید در نیمهء قرن سوم هجری قرار داد.
(1)شوارتس در کتاب سابق الذکر خود(ص 798)پس از ذکر اقوال اصطخری و یاقوت گوید که«اطلاع بیشتری دربارهء بشاویه به دست نیامد»ضبط صحیح کلمه در المسالک و الممالک اصطخری چنانکه از نسخهء بدلها برمیآید بشاویه است،و حال آنکه ضبط نام این ناحیه در سیاستنامه بشابویه است.
درست است که ما در چند دههء بعد ابو یعقوب سجستانی را در زمرهء بزرگان اسماعیلی نقاط دیگر جهان اسلامی،احتمالا خراسان و یقینا سیستان (سجستان)،مییابیم،ولی این امر بهیچوجه منافی آن نیست که وی کار خود را از ریاست دعوت ری آغاز کرده،و سپس به ایالات شرقی فرستاده شده باشد.