Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی و ارزیابی آیین نگارش و ویرایش (1) و (2) دانشگاه پیام نور

ناقد:

(8 صفحه - از 151 تا 158)

کلیدواژه ها : نگارش ،کتاب درسی ،ویرایش

بررسی و نقد مستمر متون آموزشی دانشگاه‌ها، زمینه‌ساز افزایش کیفیت و به‌روزشدن آنها از جهت محتوا و ساختار می‌شود. در این نوشتار، کتاب‌های آیین نگارش و ویرایش (1) و (2) که در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه پیام نور تدریس می‌شوند، بررسی و نقد شده و ضمن برشمردن نقاط مثبت کتاب‌ها مهم‌ترین موارد ضعف آنها یادآوری شده است، از جمله: نداشتن ساختار مناسب، ناهماهنگی حجم مطالب نگارش و ویرایش، وجود اشکالات متعدد نگارشی در کتاب‌ها، ناهماهنگی در شیوه ارجاعات و روش معرفی منابع، کم‌توجهی به رعایت دستور خط فارسی و علائم نشانه‌گذاری.

خلاصه ماشینی:

"در این نوشتار، کتاب‌های آیین نگارش و ویرایش (1) و (2) که در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه پیام نور تدریس می‌شوند، بررسی و نقد شده و ضمن برشمردن نقاط مثبت کتاب‌ها مهم‌ترین موارد ضعف آنها یادآوری شده است، از جمله: نداشتن ساختار مناسب، ناهماهنگی حجم مطالب نگارش و ویرایش، وجود اشکالات متعدد نگارشی در کتاب‌ها، ناهماهنگی در شیوه ارجاعات و روش معرفی منابع، کم‌توجهی به رعایت دستور خط فارسی و علائم نشانه‌گذاری. به‌علاوه، بخشی از مباحث بخش نگارش مطالبی است که مستقیما به نگارش مربوط نیست و دانشجویان آنها را در دروس دیگر می‌آموزند، مثلا فصل پنجم کتاب (1) به تصویرسازی اختصاص دارد که در آن آرایه‌های ادبی تشبیه، استعاره و تشخیص به صورتی بسیار ابتدایی توضیح داده شده است؛ بخش دیگر نیز مباحثی است که دانشجویان، آنها را در دوره دبیرستان خوانده‌اند، مانند مطالب فصل سوم کتاب (2) که عنوان آن «ادبیات و نقد ادبی» است، که علی‌رغم عنوان آن، از چگونگی نقدنویسی سخنی به‌میان نیامده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.