Skip to main content
فهرست مقالات

هنرهای تصویری و تجسمی در نگاه شیخ انصاری

نویسنده:

(18 صفحه - از 109 تا 126)

کلید واژه های ماشینی : تصویر ،مجسمه ،هنر ،شیخ انصاری ،روایات ،حرام ،حرمت ،نقاشی ،تماثیل ،نگاهداری ،جانداران ،حرمت تصویر ،انسان ،روح ،حکم ،ترسیم ،اصل نگاهداری تصویر جانداران ،دلیل جواز تصویر موجودات بی‌روح ،خرید و فروش ،مکاسب ،هنرهای تصویری ،نگاه شیخ انصاری ،ساختن مجسمه جانداران حرام ،امام ،عکس ،حکم نگاهداری تصاویر ،ساختن مجسمه جانداران و موجودات ،نگاهداری تصاویر ،حکم نگاهداری ،حکمت حرمت تصویر جانداران

خلاصه ماشینی:

"پس از بیان این دلایل, شیخ نتیجه می گیرد که اگر لسان برخی روایات, مطلق است و به طور کلی هرگونه تمثال و یا تصویری را حرام و ممنوع شمرده و استثنایی در آنها یاد نشده, آن اطلاقات به وسیله ادله سه گانه ای که یاد شد, تقیید می خورد و ادله حرمت, فقط شامل تصویر جانداران خواهد بود. ) صورتگری موجودات دارای روح (انسان و حیوان) حرام است و در صورتی که تصویر, مجرد نقش و نگار نباشد, بلکه مجسمه باشد در جهت آن تردید نیست و تمام فقها به حرمت آن رأی داده اند و روایات نیز, بدون استثنا, آن را حرام شمرده اند. نگهداری مجسمه های شرک, به انگیزه منافع حلال هر چند به صراحت هرگونه تصرف برای حفظ و نگهداری و خرید و فروش و تعمیر و تزیین بتها و شعارهای کفر و مظاهر مورد پرستش مشرکان حرام شمرده شده, اما شیخ, از تصویر سایر وجوه مسأله غفلت نورزیده است. سپس شیخ, به تفصیل بیشتری می پردازد و فشرده نظر وی این است که اگر معامله و داد و ستد واقعا روی جنس و ماده این گونه اشیاء صورت گیرد و خریدار و فروشنده (هرکدام که مسلمانند) هیچ مالیت و ارزشی برای شکل ظاهری بت یا صلیب قایل نباشند, خرید و فروش جایز و صحیح است, ولی اگر شکل ظاهری بت یا صلیب تأثیری در قیمت داشته باشد و فرد مسلمان با توجه به این که بخشی از پول در قبال شکل ظاهری آن شیئ قرار می گیرد و با همین انگیزه به خرید و فروش اقدام کند, معامله حرام می باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.