Skip to main content
فهرست مقالات

خرید و فروش خون

نویسنده:

(17 صفحه - از 148 تا 164)

کلید واژه های ماشینی : خرید و فروش ،خرید و فروش خون ،حرمت ،بیع ،فقها ،حرام ،حرمت خرید و فروش خون ،نجاست ،مالیت ،روایات ،نجس ،منفعت ،مکاسب ،خون پاک و خون نجس ،اجماع ،خریدوفروش ،جواز ،خریدوفروش خون ،عقلایی ،خون نجس ،حرمت بیع مطلق نجاسات ،مالیت و منفعت حلال ،منفعت حلال ،حرمت خریدوفروش خون ،جواز خریدوفروش خون ،حرمت خون نجس ،مکاسب محرمه ،دلایل حرمت بیع خون ،حرمت خون ،خون پاک

خلاصه ماشینی:

"علاوه بر این, از منابع اسلامی استفاده می شود که خوردن خون در میان اعراب, پیش از اسلام, متداول بوده است و عربهای جاهلی, از خون,به شکلهای گوناگون در تغذیه استفاده می کرده اند و آیات شریفه, در مقام نهی آنان از این کار هستند: فاضل مقداد, در ذیل آیه شریفه (حرمت علیکم المیتة والدم) می نویسد: (اشار فی هذه الایة الی تحریم أشیاء کانت الجاهلیة لاتحرمها... 2. سنـت به دو دسته از روایات, برای حرمت خرید و فروش خون و نیز بهره وری از آن استدلال شده است: * عمومات و اطلاقاتی که به طور کلی, از خرید و فروش و بهره وری از (نجس) نهی می کنند مثل این حدیث: (ان الله اذا حرم شیئا حرم ثمنه10) و روایت مرسله تحف العقول11 و برخی اطلاقات دیگر که در بخش قبلی به پاره ای از آنها اشاره شد. بیشتر فقها, برای حرمت اعیان نجسه, از جمله: خون و خرید و فروش آنها, به این روایات استدلال می کنند, که جای تأمل دارد زیرا: سند این روایات, ضعیف و روایت تحف العقول مرسله است و عبارت: (ان الله اذا حرم شیئا حرم ثمنه) در منابع روایی شیعه وجود ندارد و در حدیث بودن آن تردید است. از این که علامه بعد از ادعای اجماع, به (نداشتن منفعت) استناد کرده است27 و فخر المحققین و فاضل مقداد نیز, در اجماع بر حرمت خرید و فروش خون, به (نداشتن منفعت) تعلیل کرده اند28, معلوم می شود, اجماع بر حرمت, در حقیقت در اثر نداشتن منفعت حلال است, زیرا در آن زمان, خون غیر از خوردن, هیچ منفعتی نداشته و خوردن هم, به نص آیات, حرام است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.