Skip to main content
فهرست مقالات

اراضی دولتی در نگاه شیخ انصاری

نویسنده:

(44 صفحه - از 251 تا 294)

کلید واژه های ماشینی : زمین ،امام ،زمینهای موات ،احیا ،انفال ،فقها ،احیاء ،شیخ انصاری ،ملک ،تصرف ،مال ،روایات ،اراضی امام مسلمانان ،ملکیت ،مالک ،اجماع ،اراضی موات ،حق ،امام مسلمانان ،عموم ،اسلامی ،آباد ،احیای اراضی موات ،ملک امام مسلمانان ،مالکیت ،قلمرو اراضی امام مسلمانان ،کتاب ،نگاه شیخ انصاری ،شیخ طوسی ،احیاء کننده

خلاصه ماشینی:

"ولی اگر زمین را از طریق احیاء کسی مالک شده باشد, سپس آن را رها کند و تبدیل به موات شود, نظر محقق و پیش از او شیخ و برخی دیگر از فقها, آن است که حکم زمینهای خریداری شده و بخشش را دارد. احیا موجب احقیت جمعی از فقهاء: شیخ طوسی در نهایه68, مبسوط69, تهذیب70, استبصار71, قاضی ابن براج در مهذب72, ابن زهره در غنیه73, ابن ادریس در سرائر74, سید مهدی بحرالعلوم در بلغة الفقیه75, محمد حسین اصفهانی در حاشیه مکاسب76, سید محمد باقرصدر در اقتصادنا77, حسینعلی منتظری در فقه الدولة الاسلامیه78 و شهید مطهری در بررسی مبانی اقتصاد اسلامی79, برآنند که احیای اراضی موات, سبب ملکیت احیاء کننده نمی شود, بلکه جز احقیت و اولویت برای او چیزی در پی نمی آورد و اصل رقبه زمین, همچنان به ملکیت امام مسلمانان و دولت اسلامی باقی است. ولی نسبت به قلمرو این ولایت, دو نظر متفاوت دارد: در کتاب مکاسب, نیابت فقیه را محدود به امور حسبه و امثال آن می کند و نیابت عامه و ولایت مطلقه را برای فقیه نمی پذیرد: (ظهر مما ذکرنا ان مادل علیه هذه الامور هو ثبوت الولایة للفقیه فی الامور اللتی یکون مشروعیة ایجادها فی الخارج مفروغا عنها بحیث لوفرض عدم الفقیه کان علی الناس القیام بها کفایة126) از آنچه بیان کردیم روشن شد که مفاد ادله ولایت فقیه, ثبوت ولایت برای فقیه است در هر امری که مشروعیت آن در خارج اجتناب ناپذیر باشد, به گونه ای که بر فرض اگر فقیه هم وجود نداشته باشد, باید خود مردم آن کارها را انجام دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.