Skip to main content
فهرست مقالات

حکم شطرنج در نظرگاه شیخ انصاری

نویسنده:

(16 صفحه - از 295 تا 310)

کلید واژه های ماشینی : شطرنج ،قمار ،حکم شطرنج در نظرگاه شیخ ،حکم ،رهن ،حدیث ،کل قمار میسر ،مهره ،حرمت ،نرد ،بازی با وسائل قمار ،باخت ،میسر ،حرام ،حرمت بازی شطرنج بدون رهن ،بازی شطرنج ،باطل ،حرمت بازی با وسائل قمار ،شطرنج , ،تاریخ ،انصراف ،انسان ،شیخ انصاری ،تدبیر ،کلی ،ذکر ،بررسی حکم فقهی شطرنج ،معنای شطرنج , بازی ،ضابطه کلی ،دلالت

خلاصه ماشینی:

"اگر این نظریه درست باشد, باید گفت: اعتقاد به یگانگی خداوند و چگونگی تدبیر امور جهان, در متن بازی شطرنج قرار داده شده است, تا مردم, اعتقاد به یگانگی خداوند را حفظ کنند و بر این باور باشند که جهان, با خرد و تدبیر اداره می شود و تقدیر امور با افلاک و خارج از اراده خدا و انسان, امری است باطل و در نهایت, انسان در زندگی خود مختار است. و نیز هرچند بنا را بگذاریم بر این که هرکلمه ای به معنای حقیقی خود استعمال می شود, لیکن, صرف اطلاق قمار بر این مورد, سبب نمی شود که حکم کلی حرمت را بر آن جاری کنیم; چرا که حکم حرمت, به موردی انصراف دارد که بازی با برد و باخت باشد. می گوییم: آیا اگر شطرنج, فساد محض نداشته باشد بازهم این حدیث بر حرمت آن دلالت می کند و حکم عقل دلیل آن است. شیخ, برای اثبات حرمت شطرنج, براساس این حدیث, ناگزیر اظهار داشته است: (قمار در این جا, به آن معنایی که ذکر شد (مصدری) نیست, بلکه به معنای ابزار و وسائل قمار است. آیا در چنین موردی, بازهم حرام خواهد بود, یا خیر؟ اما این که شیخ ابراز داشت: مراد از قمار در حدیث, وسائل آن می باشد, به دلیل واژه های: (بیعه) و(شرائه), باید گفت: ضمیر (بیعه) و (شرائه) به کل برمی گردد و مصداق (کل) نرد و شطرنج می باشد و جمله: (کل قمار میسر), معترضه و تفسیر قمار است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.