Skip to main content
فهرست مقالات

زکات منبع مالی حکومت اسلامی

نویسنده:

(40 صفحه - از 117 تا 156)

کلید واژه های ماشینی : زکات ،مال ،امام ،اسلامی ،حکومت ،روایات ،فقیه ،سیره ،پرداخت زکات ،زکات منبع مالی حکومت ،مالک ،هزینه ،واجب ،منابع مالی حکومت اسلامی ،زکات مال ،وجوب ،مردم ،مال زکات ،پیامبر ( ص ) ،وجوب پرداخت زکات به امام ،سیره پیامبر ( ص ) ،امام ( ع ،زمان غیبت ،پرداخت زکات از سوی مالک ،علی ( ع ) ،حاکم اسلامی ،زمان پیامبر ( ص ) ،زکات , ،اهل زکات ،دیدگاه

خلاصه ماشینی:

") صاحب جواهر, پس از نقل نظر مشهور و دلیلهای آن, به دلیلهای دیدگاه دوم: (وجوب پرداخت زکات به امام) اشاره کرده و می نویسد: شاید همین دلیلها (که روایات از مهم ترین آنها به شمار می آید) سبب شده که شیخ طوسی, واجب بداند گماردن کارگزار را برای جمع آوری صدقات و شیخ یوسف بحرانی, براین وجوب, ادعای شهرت کند. با این که ایشان, با اعتقاد به نکته نخست, نباید بین زمان حضور وغیبت, در گاه یکسانی شرایط, فرقی می گذارد; زیرا اگر بپذیریم که ملاک, حاکم بودن است و امامت و حکومت و شؤون مربوط به آن, در دوره غیبت تعطیل پذیرنیست و شارع مقدس, نسبت به این مسأله اساسی, مردم را به حال خود وا نگذاشته است, چنانچه صاحب جواهر بدان باور دارد30, در روزگار غیبت, براساس ولایت عامه فقیه, باید می گفت: در هنگامی که حکومت اسلامی برقرار باشد, باید فقیه این وظیفه را بر عهده گیرد و مردم نیز, باید این بودجه را در اختیار وی قرار دهند, تا به دست ایشان, هزینه گردد. براساس آنچه در زکات فطره آورده38, می توان گفت: وی دیدگاه شیخ مفید را می پذیرد, ولی آن جا که سخن از زکات مال به میان می آورد, بین زمان حضور و غیبت فرق می گذارد و معتقد است: در زمان حضور امام(ع), باید زکات به ایشان پرداخت شود و در دوره غیبت, اجازه داده اند که مالک آن را به مصرف برساند39."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.