Skip to main content
فهرست مقالات

وجوه شرعی و مالیات

نویسنده:

(32 صفحه - از 191 تا 222)

کلید واژه های ماشینی : مالیات ،حکومت ،اسلامی ،فقه ،خراج ،دینی ،جامعه ،امام ،انفاق ،زکات ،اجتماعی ،واجب ،قانون ،حکومت اسلامی ،حدیث ،اقتصادی ،گرفتن مالیات ،حکم ،زندگی ،اداره ،اصول ،جنگ ،نظام ،پرداخت مالیات ،مردم ،کلی ،جامعه اسلامی ،اسلام , ،قانون انفاقهای مالی در اسلام ،حاکم اسلامی

خلاصه ماشینی:

"آیا اصول کلی و عمومات قرآنی به فقیه و اجتهادهای دینی او, اجازه می دهد که گرفتن مالیات را از سوی حکومت اسلامی, جایز بشمارد؟ پیش از شرح, یادآوری سخنی کوتاه درباره ماهیت احکام فقهی, بایسته می نماید: دستورات اسلام, بویژه در پیوند با زندگی اجتماعی دینداران, دو نوع است: یکی قوانین پایداری که به روشنی در قرآن و حدیث از آنها یاد شده و دیگر, قانونهای ناپایدار که تنها برای مرحله خاصی از زندگی نهاده شده اند. برای دستیابی به همین هدف, می بینیم اسلام, تمامی منابع طبیعی و ثروتهای همگانی را: انفال و فیئ, در اختیار حاکم جامعه اسلامی قرار می دهد48 و مالیاتهایی چون: خمس و زکات را بر عهده صاحبان ثروت می گذارد که هدف از آن, تنها رفع نیازهای ضروری نیازمندان نیست, بلکه فلسفه اساسی آن, محرومیت زدایی و بهره ور کردن گروههای محروم و کم درآمد, از تواناییهای مادی جامعه است, به گونه ای که در سطح زندگی دیگر مردمان قرار گیرند و فاصله طبقات کم شود. بنابراین, در شرایط موجود که حکومت اسلامی, مانند هر حکومت دیگر در جهان, نمی تواند بدون دریافت مالیات, پایدار بماند و نیازهای جامعه اسلامی را بر آورد و به مقتضای این قاعده: (مالا یتم الواجب الا به فهو واجب78) دریافت مالیات از سوی حکومت, برای پیاده کردن هدفها و مبارزه با دشمنان دین واجب است بر همین اساس, شیخ جعفر کاشف الغطاء, در زمان جنگ ایران با روس به فتحعلی شاه, اجازه دریافت مالیات داد: (اجازه می دهم که آنچه برای هزینه جنگ و سرکوبی اهل کفر و طغیان, نیاز دارد, از خراج و درآمد زمینهای مفتوح العنوة و نظیر آن و نیز از زکات طلا و نقره و جو و گندم و خرما و کشمش و شتر و گاو و گوسفند بگیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.