Skip to main content
فهرست مقالات

حرمت مجسمه سازی و نقاشی

(64 صفحه - از 62 تا 125)

کلید واژه های ماشینی : مجسمه ،نقاشی ،حرمت ،روایات ،مجسمه‌سازی ،جانداران ،تصویر ،حرمت مجسمه‌سازی و نقاشی ،حدیث ،حرمت مجسمه‌سازی ،مجسمه‌سازی و نقاشی ،روح ،تماثیل ،فقها ،سند ،حکم ،حرام بودن نقاشی ،حرام بودن مجسمه‌سازی ،حرام بودن ،دلالت ،جواز ،اخبار ،عکس ،ظهور ،مراد ،حرمت نقاشی ،جاندار و غیر جاندار ،نقاشی موجودات جاندار و غیر ،موجودات جاندار و غیر جاندار ،شیخ ساختن مجسمه غیر جانداران

خلاصه ماشینی:

"از این روی, در مفتاح الکرامه94 و جواهر الکلام95 و مصباح الفقاهه96 و دیگر کتابهای فقهی و نیز حاشیه ها و شرحهای مکاسب شیخ, تصریح شده: با توجه به تمام بودن دلیلهای حرمت, مقتضای اصل اولی در اشیاء, اباحه و جواز است و همچنین مقتضای اطلاقات و عمومات آیات و روایات, جواز هر کسب و صنعت و کاری است و تحصیل رزق و سرمایه از هر طریقی که دلیل قاطع بر نهی آن قائم نباشد, جایز و سیره مستمره قطعیه متصل به عصر زندگانی ائمه(ع) شاهد و گواه بر آن; زیرا در عصر ائمه(ع) در پارچه ها, لباسها, خانه ها و حتی مساجد, نقاشی و تصویر غیرجانداران, مثل: درخت, گل, خورشید, ماه و… رائج بوده و ائمه(ع) هیچ گاه از اصل وجود و نگهداری آنها نهی نفرمودند. مسأله مورد بحث ما نیز, این که در ظاهر دارای چنین سرنوشتی است; یعنی امکان دارد در زمانی ساختن و حمل و نقل و خرید و فروش مجسمه, به دلیل ترویج شرک و تقویت کفر و اشاعه بت پرستی است, حرام باشد, ولی در زمان دیگری که اصلا این عنوان بر آن صادق نیست, حتی احتمال ترس گرفتاری به دام شیطانی شرک هم داده نمی شود و چنین شبهه ای جایی ندارد, بلکه مجسمه سازی و نقاشی به عنوان هنر مترقی و نشانه تمدن و پیشرفت یک ملت به شمار می آید و در جهت صحیح فرهنگی و دینی مورد استفاده قرار می گیرد, دیگر وجهی ندارد که حکم به حرمت بشود; زیرا فرض این است که هیچ یک از عناوین: ترویج کفر, تقویت شرک, وهن حق و… بر او صادق نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.