Skip to main content
فهرست مقالات

گسترش در متعلقات احکام

نویسنده:

(22 صفحه - از 89 تا 110)

کلید واژه های ماشینی : قصاص ،حکم ،حدیث ،شمشیر ،روایت ،اجماع ،وسیله ،ابزار ،ابزار قصاص ،اجرای قصاص ،نقل ،دلالت ،بالسیف ،شیخ طوسی ،واژه ،همانندی ابزار قصاص ،سند ،سنت ،جایز ،کلینی ،زمان ،قصاص عضو ،دیدگاه ،همانندی در قصاص دلالت ،سند کلینی و شیخ طوسی ،قصاص با شمشیر ،ابزار قصاص در دگرگونی‌های زمان ،نقد دیدگاه همانندی در قصاص ،شیخ صدوق ،همانندی در قصاص

خلاصه ماشینی:

"از سوی دیگر, بسان همین بحث, در چگونگی اجرای قصاص عضو هم, جریان دارد و این پرسش مطرح است: آیا شیوه های یاد شده در احادیث, ناگزیرند و نمی توان از آنها دست برداشت, یا این که از باب نمونه آمده اند و می شود به آنها پایبند نبود. روایت نخست که از ابوالصباح حلبی نقل شده, صحیح و معتبر است, اما روایت دوم ضعیف است; زیرا: این حدیث را ثقة الاسلام کلینی و شیخ طوسی وشیخ صدوق در کتابهای خود آورده اند. در حدیث موسی بن بکر آمده: (لا یترک یتلذذ به) هر دو عبارت, بیانگر این نکته اند که اولیای فرد کشته شده, امکان دارد به سبب ناراحتی بسیار, شیوه های آزار دهنده ای در قصاص از کشنده, به کارگیرند, اما حاکم اسلامی, باید از این کار جلوبگیرد و به آنان, اجازه چنین رفتاری ندهد. )21 در مستند تحریر الوسیله, فتوای حضرت امام, در جواز بهره وری از تفکیک در قصاص, چنین شرح شده است: (یاد آوری واژه سیف, پس از جمله (لکن لایترک یعبث به) و (لایترک یتلذذ به) نشان دهنده آن است که در شمشیر, خصوصیتی نیست, بلکه از باب این که آسان ترین وسیله رایج آن زمان بوده, یاد شده است. اینان گفته اند از آیه چنین بر می آید: جنایت به هرگونه که بوده, قصاص نیز, باید به همان گونه باشد, بویژه با نظر به روایتی که در ذیل این آیه رسیده است: (اگر فردی, فردی را در حرم کشت, باید او را در حرم قصاص کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.