Skip to main content
فهرست مقالات

شرط اسلام در ذبح کننده

نویسنده:

(28 صفحه - از 111 تا 138)

کلید واژه های ماشینی : ذبح ،ذبایح اهل کتاب ،اهل کتاب ،اسلام ،شرط اسلام در ذبح کننده ،ذبح کننده ،حرام ،ذبیحه ،ذبایح اهل کتاب حلال ،حرام بودن ذبایح ،ذبیحه اهل کتاب ،شرط ،اجماع ،روایات ،ذبایح اهل کتاب فتوا ،قرآن ،حلال بودن ،شرط بودن اسلام ذبح کننده ،شرط بودن اسلام ،شرط مسلمان بودن ذبح کننده ،اصل حلال بودن ،نام خدا ،کلام ،حلال بودن ذبایح ،آیات قرآن ،دلالت ،حرام بودن ،گوشتها و ذبایح اهل کتاب ،حلال بودن گوشتها ،ذبیحه کتابی نام خدا

خلاصه ماشینی:

"ییک قسمت از کلام ایشان که مربوط به اصل یاد نام خداست از قرآن گرفته شده است و مطلب جدیدی نیست و در کلام سایر بزرگان نیز بود, اما قسمت اخیر کلام ایشان که اهل کتاب خداشناس نیستند, یک اجتهاد شخصی است و مورد پذیرش ما نیست, زیرا نه تنها اهل کتاب خدا شناسند, بلکه بعضی از آنان یاد نام خدا را بر ذبیحه واجب می دانند و این مطلب با مراجعه به کتاب مقدس عهد قدیم روشن می شود و پس از همه این بحثها, شرط بودن اسلام در ذبح کننده, در کلام ایشان هم مستدل نیست. نکته: اگر کسی بگوید که صدر عبارت محقق, فتوای خود او را بیان می کند و ذیل عبارت ایشان سایر اقوال را , جواب می دهیم: اولا ,همین عبارت شرایع نشان می دهد که شرط بودن اسلام در ذبح کننده, امری مسلم و قطعی برای همه شیعه نبوده است و بنا بر این, مسأله دارای نص و دلیل روشن نیست وگرنه فقها بر خلاف دلیلی روشن و نص فتوا نمی دهند. )56 نتیجه: حال که با فتاوای شیعه و سنی درباره شرط بودن اسلام ذبح کننده آشنا شدیم و دیدیم اجماع تعبد ی خاصی در مسأله وجود ندارد, بلکه کلام و فتاوای فقها, از آیات قرآن و احادیث نشأت گرفته است, باید به سراغ آیات و روایات رفت و دید آیا شرط مسلمان بودن ذبح کننده دلیلی دارد یا ندارد؟ یادآوری:دلیل فقهایی که بر حرام بودن ذبایح اهل کتاب فتوا می دادند, این بود که آنان در هنگام ذبح, اسم خدا را نمی برند و اگر هم اسم ببرند قبول نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.