Skip to main content
فهرست مقالات

اجماع و شرط اسلام در ذبح کننده

(26 صفحه - از 223 تا 248)

کلید واژه های ماشینی : ذبایح اهل کتاب، اجماع، حرام بودن ذبایح، روایات، بحث ذبایح اهل کتاب، حجت، شرط اسلام در ذبح کننده، ذبایح اهل کتاب حلال، بدن، روایات نه‌ی کننده از ذبایح

خلاصه ماشینی:

"خلاصه: تصرف در چیزها و از جمله گوشتها حلال است, مگر آنچه را که خود شارع منع کرده باشد و منعهایی که موجود بود مربوط به مردار, خون, گوشت خوک و … بودند, و در مورد سایر گوشتهایی که قابل خوردن بودند, فرمود در صورت یاد نام خدا, از آنها بخورید و سخنی از مسلمان بودن ذبح کننده به میان نیاورد, پس نتیجه می گیریم که: ذبایح اهل کتاب, در ردیف حرامها ذکر نشده است, یعنی دلیلی بر حرام بودن آنها وجود ندارد. سپس در بخش دوم پس از ذکر اجمالی شرطها, به بررسی یکی از آنها پرداختیم و آن این که آیا مسلمان بودن ذبح کننده, از شرطهای حلال بودن ذبیحه است؟ در این رابطه تمام حجتهای شرعی, اعم از کتاب, سنت اجماع و عقل را بررسی کردیم و معلوم شد چنین شرطی در این دلیلها مطرح نشده است و یا اگر مطرح شده, دلیل آن مخدوش است; مثلا آیات قرآن مجید با مجهول آوردن (ذکر اسم الله) و التفات از خطاب به غیبت, اشعار دارند به این که اعتنایی به شأن فاعل نیست و آنچه مهم است یاد نام خداست و بیشتر روایات هم می گفتند (انما الذبیحة بالاسم) که تمام اهمیت را به یادنام خداوند می دادند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.