خلاصه ماشینی:
"پس در واقع سنت دو جنبه دارد: اول، آغاز الاهی که عمودی است و فوق زمان و مکان و این عالم است و به صورت وحی و به صورت نزول حقیقت درطی قرون به دست ابناء بشر رسیده است؛ و دوم، استمرار این حقیقت در طول زمان در تمدنهای مختلفی که مبتنی بر آن حقایق هستند.
وی در بخش دوم مقاله به بحث تعدد و تکثر ادیان و دیدگاه شوان (که به وحدت متعالی ادیان معروف است) در این زمینه و هم چنین به تقریر پورالیسم دینی و اعتقاد به خاتمیت اشاره میکنند و معتقدند که، با توجه به معانی سنت یک معنای سنت این است که حقیقت از اول بوده، ولی چون بشر فراموشکار است و خداوند رحیم است؛ دوباره با فرستادن انبیای مختلف، وحی را تکرار کرده است؛ تنها هر دفعه با توجه به قالب آن بشری که قرار است این پیام را دریافت کند، بروز یافته است و چون در قابلیت و در ظرفهای پذیرنده تکثر وجود دارد، به ناچار میباید تکثر ادیان وجود داشته باشد."