چکیده:
: آقای آلریش رودلف در این مقاله کوتاه ابتدا به زمان و سبب پیدایش فلسفه یونانی در جهان اسلام در قرنهای اول و دوم هجری اشاره داشته است و سپس به رشد آن در قرنهای سوم و چهارم هجری و تکامل آن توسط ملاصدرای شیرازی در قرن یازدهم هجری اشاره میکند و میگوید: این سیر در قرنهای بعد توسط شاگردان ملاصدرا و در قرن اخیر توسط بزرگانی مانند علامه طباطبایی ادامه یافت. در نیمه دوم مقاله ایشان برخورد غربیها با فلسفه اسلامی و توجه فلاسفه اسلامی به آراء و تفکرات غربیها اشاره شده است.
خلاصه ماشینی:
"چکیده: آقای آلریش رودلف در این مقاله کوتاه ابتدا به زمان و سبب پیدایش فلسفه یونانی در جهان اسلام در قرنهای اول و دوم هجری اشاره داشته است و سپس به رشد آن در قرنهای سوم و چهارم هجری و تکامل آن توسط ملاصدرای شیرازی در قرن یازدهم هجری اشاره میکند و میگوید: این سیر در قرنهای بعد توسط شاگردان ملاصدرا و در قرن اخیر توسط بزرگانی مانند علامه طباطبایی ادامه یافت.
3. نویسنده میپذیرد که فلسفه یونان در جهان اسلام علاوه بر شکوفایی، به کشفیات جدید هم منجر شد و در زمینههای جدید مانند حقوق و الاهیات و تفسیر قرآن تکامل پیدا کرد (که موضوعاتی صرفا اسلامی هستند)؛ اما جای این بحث است که بیشتر به این امر پرداخته شود که فلسفه یونان، به دست اندیشمندان مسلمانان تنظیم و گسترش یافت و مباحث آن با توضیح و تفصیل بیان گردید و در هر زمینهای چه ریاضی یا منطق یا طبیعیات و الاهیات گسترش و با نظریات جدید همراه گردید و در سایه همین توجه به علوم عقلی مباحث کلامی و اصولی شکل گرفت.
اما ایشان از یک مسأله مهم دیگر غفلت ورزیده است که آن هم شایان ذکر است که جدای از این افراد و سبک تعامل و توجه آنان به فلسفه اسلامی، بزرگان دیگری بوده و هستند که تمام عمر و زندگی عملی خود را صرف تدریس و ترویج فلسفه اسلامی کردهاند و در این میان آثار بزرگی در تفسیر و توضیح فلسفه و عرفان تألیف کرده و شاگردان متعددی به یادگار گذاشتهاند و از سرسفره همین معلومات فلسفی و اسلامی به نکات جدید رسیده و شبهات فکری فراوانی را در حوزه اندیشه، فرهنگ و سیاست حل کردهاند."