Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه فقیهان شیعی با دولتها

نویسنده:

مترجم:

(46 صفحه - از 211 تا 256)

کلید واژه های ماشینی : سیاسی ،مغولان ،طاووس ،شیعه ،دولت ،سید بن طاووس ،فقیه شیعی ،امام ،حله ،فقهی ،بغداد ،روایت ،ابن‌طاووس ،فقیهان شیعی با دولتها ،تشیع ،هولاکوخان ،فقه شیعی ،هـ ،طوسی ،کتاب ،اسلام ،قدرت سیاسی ،سلطان ،بن طاووس ،دیدگاه ،اندیشه ،اخبار ،علامه حلی ،حکومت ،علم

خلاصه ماشینی:

"روشن ترین دستاوردی که از بررسی نامه نگاریها و دیدارهای میان فقیهان شیعه و سلطان تاتارها به دست می آید, دیدگاههای شرعی و راهبردی در برابر دولت مغولی و نیز دولت در عصر غیبت به طور عام است و این که چگونه عقیده دینی در برابر یک آزمون واقعی قرار گرفت که نخستین آن, آزمون سیدبن طاووس در برابر پرسش از برتری سلطان کافر عادل بر مسلمان ستمگر بود که خود نشان دهنده موضع سیاسی او در برابر دولت مغولان در مقایسه با عباسیان بود. از این که وی, به خلاف دیدگاههای شرعی خود, در آثارش, جایز بودن همراهی با سلطان جائر را صادر می کند, نمی تواند از اساس حکم تازه ای را به دست دهد, بلکه از این نظر, علامه حلی همچون فقیهان پیشین شیعه عمل می کند که با داشتن دیدگاه منفی نسبت به قدرت سیاسی در زمان غیبت, موردهایی را استثناء کرده اند, هر چند بسیار باشند; اما هرگز قاعده اصلی را دگرگون نخواهد کرد. زیرا از سویی رفتار خواجه نصیرالدین طوسی را می بینیم که مدینه فاضله موجود در افکار و اندیشه های ابن سینا و فارابی را مطرح می کند و با این وجود, دولت مغولیان را بر می گزیند و از منظری بالاتر, دیگر علمای شیعه چون: مؤیدالدین علقمی و خاندان علقمی و آل طاووس و دیگران را می بینیم که دولت ایلخانان مغول را به رسمیت شناختند, پیش از آن که ایشان اسلام را بپذیرند; یعنی سی سال پیش از پذیرش اسلام از سوی مغولان و نیز 45 سال پیش از پذیرش تشیع از سوی آنان."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.