Skip to main content
فهرست مقالات

قاعده اجماع در نگاه امام خمینی

نویسنده:

(59 صفحه - از 245 تا 303)

کلید واژه های ماشینی : اجماع، اصحاب اجماع، راوی، روایت، امام، حدیث، ثقه بودن راوی، قاعده اجماع، ثقه بودن، محمد بن ابی‌عمیر

خلاصه ماشینی:

"هر یک از این راویان, که از صدر سند, تا ابن ابی عمیر واقع شده اند, نقل کننده قول راوی بعد هستند و ثقه بودن به آنان تعلق می گیرد, نه به روایت بدون واسطه از امام, یا با یک واسطه و دو واسطه که اصحاب اجماع از معصوم نقل کرده باشند. امام خمینی ادامه می دهد: (اگر مراد از موصول [مایصح] متن حدیث باشد, یعنی ادعا کنیم که درستی و ضعف از ویژگیهای متن است, لازمه این ادعا, اجماع اصحاب است بر درست بودن اخبار اینان , بدون واسطه, زیرا آنچه از آنان صحیح رسیده است از متن همان خبری است که خود آنان نقل کرده اند. بر همین اساس سید محسن امین جبل عاملی از پیروان این مکتب می نویسد: (پس مراد از (تصحیح مایصح عنهم) اطمینان به صدور روایت از معصوم است, اگر چه ناشناخته باشند کسانی که از آنان روایت کرده اند, یا دانسته شود که راوی پس از اصحاب اجماع از راویان ضعیف است; زیرا علم داریم که اصحاب اجماع, روایت نمی کنند, مگر آنچه را که بر آن اطمینان کرده اند و در نزد آنان نشانه هایی وجود داشته بر اعتبار روایت. 99 امام خمینی درباره سند آن می نویسد: (در سند آن, کسی وجود ندارد که در خور مناقشه باشد, جز علی بن ابی حمزه بطائنی و او, بنابر قول معروف, ضعیف است, ولی از شماری نقل شده که او را ثقه شمرده اند, از شیخ طوسی در کتاب (العدة فی اصول الفقه) که نوشته: (گروه امامیه به اخبار او عمل کرده اند) از ابن غضائری که نوشته: (ابوه اوثق منه)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.