Skip to main content
فهرست مقالات

تشکیل دولت صفویان

نویسنده:

(57 صفحه - از 375 تا 431)

کلید واژه های ماشینی : صفوی، صفویان، دولت صفوی، دولت، سیاسی، دینی، کرکی، فقیه، امام، شیعه، شاه، بحرین، دولت صفویان، عصر غیبت، مشروعیت، نماز جمعه، نیابت فقیه از امام معصوم، امام معصوم، سلطان، مذهب، نماز جمعه در عصر غیبت، ایران، هـ، فقهی، اندیشه، اخباری، پیوند، حکومت، قطیفی، قدرت

خلاصه ماشینی: "او, به پیروانش تاکید می کرده: بدون اجازه امامان هیچ کاری انجام نمی دهد و میان او و حضرت مهدی فاصله ای نیست!14و مدعی شده: وی امام علی(ع) را در خواب دیده و حضرت او را به اعلان دولت شیعی واداشته است!15 این خبرها و شایعه ها, به شاه اسماعیل جنبه ای از قدسیت می بخشید و او را جامع ریاست دنیا و دین می کرد و نیز نیازی نبود تا قدرت را با علما تقسیم کند; زیرا آنچه را علما داشتند خود او نیز دارا بود و البته از ایشان در حوزه تخصصی شان, چون نشر و گسترش تشیع و سرپرستی امور حسبیه بهره می برد. البته باید توجه داشت که آنچه در ایران به عنوان دولت صفوی اعلام شد از نظر بنیاد و ساختار سیاسی تقسیم و گردش قدرت در آن, فرقی با دولتهای پیشین اسلامی در تاریخ سیاسی مسلمانان نداشت,بلکه چونان دولتهای پیشین و نیز دولت معاصر خود, قدرت سیاسی در آن موروثی بود, از این روی, کوثرانی بر این باور است که: (دولت صفویان همان ساختار نظامی, اداری و دینی عثمانیان را دنبال کرد و مؤسسه دینی (صدرالصدور و مشیخةالاسلام) از مهم ترین ارکان دولت در کنار نیروی نظامی بود که در جنگها همراه شاه شرکت می کرد. ولی این مهم انجام نشد; زیرا روشن شد که فقیه در واقع بدل حکومت در میان مردم است و عالمان شرکت کننده در نهادهای دینی صفوی, هر چند در مرحله برپایی دولت به تقسیم قدرت میان خود و سلطان تن دادند; اما آنان حاکمان واقعی در جامعه بودند و بهترین نمونه شیخ محمد باقر مجلسی 1037 ـ 1110 است که شیخ الاسلام دارالسلطنه اصفهان شد و ریاست دینی و دنیایی و امامت جمعه و جماعت را یکجا در اختیار گرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.