Skip to main content
فهرست مقالات

تشکیل دولت صفویان

نویسنده:

(57 صفحه - از 375 تا 431)

کلید واژه های ماشینی : صفوی، صفویان، دولت صفوی، دولت، سیاسی، دینی، کرکی، فقیه، امام، شیعه

خلاصه ماشینی:

"او, به پیروانش تاکید می کرده: بدون اجازه امامان هیچ کاری انجام نمی دهد و میان او و حضرت مهدی فاصله ای نیست!14و مدعی شده: وی امام علی(ع) را در خواب دیده و حضرت او را به اعلان دولت شیعی واداشته است!15 این خبرها و شایعه ها, به شاه اسماعیل جنبه ای از قدسیت می بخشید و او را جامع ریاست دنیا و دین می کرد و نیز نیازی نبود تا قدرت را با علما تقسیم کند; زیرا آنچه را علما داشتند خود او نیز دارا بود و البته از ایشان در حوزه تخصصی شان, چون نشر و گسترش تشیع و سرپرستی امور حسبیه بهره می برد. البته باید توجه داشت که آنچه در ایران به عنوان دولت صفوی اعلام شد از نظر بنیاد و ساختار سیاسی تقسیم و گردش قدرت در آن, فرقی با دولتهای پیشین اسلامی در تاریخ سیاسی مسلمانان نداشت,بلکه چونان دولتهای پیشین و نیز دولت معاصر خود, قدرت سیاسی در آن موروثی بود, از این روی, کوثرانی بر این باور است که: (دولت صفویان همان ساختار نظامی, اداری و دینی عثمانیان را دنبال کرد و مؤسسه دینی (صدرالصدور و مشیخةالاسلام) از مهم ترین ارکان دولت در کنار نیروی نظامی بود که در جنگها همراه شاه شرکت می کرد. ولی این مهم انجام نشد; زیرا روشن شد که فقیه در واقع بدل حکومت در میان مردم است و عالمان شرکت کننده در نهادهای دینی صفوی, هر چند در مرحله برپایی دولت به تقسیم قدرت میان خود و سلطان تن دادند; اما آنان حاکمان واقعی در جامعه بودند و بهترین نمونه شیخ محمد باقر مجلسی 1037 ـ 1110 است که شیخ الاسلام دارالسلطنه اصفهان شد و ریاست دینی و دنیایی و امامت جمعه و جماعت را یکجا در اختیار گرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.