Skip to main content
فهرست مقالات

دگرگونی در فقه آموزی، نیاز زمان

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : فقه، شبهه‌ها، استاد، روش آموزش درسهای عالی حوزه، پرسشها، نظام آموزش عالی، پژوهش، استعداد، جزوه، علمی

خلاصه ماشینی: "هم اینک, آثار و برکتهایی از این دل مشغولی مبارک را در جای جای حوزه با شکوه قم, مشهد و… شاهدیم: در روش فقاهت, در آثار و دستاوردهای آن (نوع فتاوا و اجتهادات), بنیان گذاری و راه اندازی بنیادهای علمی و پژوهشی, با گرایشهای گوناگون, مرکزهای ویژه برای پاسخ گویی به پرسشها و کالبد شکافی شبهه ها و رد آنها, در نشر مجله ها و نشریه های گوناگون, با گرایشها, هدفها, برنامه ها و مخاطبهای ویژه, در نشر صدها کتاب مفید, راهگشا و روشن گر, در سال, ارائه دهها نرم افزار, در دانشها و معارف اسلامی, راه اندازی پایگاه های اطلاع رسانی, با بهره گیری از اینترنت و…. کوچک بودن حلقه های درس: کم بودن طالب علمان, بسیاری استادان, سبب می شد, درسها در حلقه های کوچک برگزار شود و این کمی جمعیت, به طور طبیعی مجال می داد, تا بین استاد و شاگرد, همدرسها با یکدیگر, بحث درگیرد و پیوند نزدیک تری بین آنان برقرار شود و مسائل علمی, به درستی کالبد شکافی شوند و زوایای بحث به خوبی روشن گردند و در نتیجه در این کانون گرم, هم مقوله های مورد بحث ژرفا می یافتند و هم استاد, زینه زینه اوج می گرفت و پختگی می یافت, و هم شاگرد, اگر از استعداد و هوش خوب برخوردار بود, زاد و توشه خود را برای پیمودن راه های دشوار گذر بر می گرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.