Skip to main content
فهرست مقالات

سیر تاریخی قاعده اجماع

نویسنده:

(20 صفحه - از 241 تا 260)

کلید واژه های ماشینی : اصحاب اجماع ،قاعده اجماع ،راوی ،عبدالله بن بکیر ،ثقه بودن عبدالله بن بکیر ،أبان بن عثمان ،روایت ،نقل روایت عبدالله بن بکیر ،نقل اصحاب اجماع ،نقل اصحاب اجماع از راوی ،روایت أبان بن عثمان ،الرجال ،عثمان و عبدالله بن بکیر ،خبر عبدالله بن بکیر ،عمل اصحاب ،ثقه بودن راوی ،بن ابی‌عمیر ،محمد بن ابی‌عمیر ،أبان بن عثمان و عبدالله ،عبدالله بن بکیر و أبان ،بکیر و أبان بن عثمان ،نقل ،ابان بن عثمان ،ثقه بودن ،عملت بخبر عبدالله بن بکیر ،نقل اصحاب اجماع دلیل ،ابن ابی‌عمیر ،خبر ،سیر تاریخی قاعده اجماع ،عبدالله بن بکیر نقل

خلاصه ماشینی:

"* احمد بن فهد حلی (597 ـ 841) در المهذب البارع, اعتنایی به قاعده اجماع نکرده و او نیز, همان مشرب محقق حلی را در پیش گرفته و روایات أبان بن عثمان و عبدالله بن بکیر را به خاطر موثقه بودن رد کرده است13 و روایتهای موثقه و مرسله را در صورتی می پذیرد که ضعف آنها به عمل اصحاب, جبران شده باشد. ابوعلی حائری (1216) در مقدمه منتهی المقال می نویسد: (شهید در کتاب مسالک الاحکام, در بحث ارتداد, خبر حسن بن محبوب عن غیر واحد را خبر صحیح می داند و این, جهتی ندارد, مگر این که قاعده اجماع را پذیرفته باشد, همان گونه که در جای دیگر, به روشنی یادآور شده و شیخ بهاءالدین عاملی در کتاب مشرق الشمسین, از او نقل کرده است. 27 * سید محمد موسوی عاملی (1009) صاحب مدارک الاحکام و نهایة المرام, وی با این که از محقق حلی اثر پذیرفته ولی در قاعده اجماع, با وی به مخالفت برخاسته وقاعده اجماع را دلیل بر ثقه بودن عبدالله بن بکیر و أبان بن عثمان گرفته است. البته ناگفته نماند که ملاعنایت الله قهپایی (سال فوت وی روشن نیست, ولی از شاگردان محقق اردبیلی (993) و مولی عبدالله شوشتری (1021) بوده است) در حاشیه مجمع الرجال31, در ترجمه أبان بن عثمان و در ابتدای باب التاء, به قاعده اجماع پرداخته و سخن استادش را که گفته: (نمی توان گفت اصحاب اجماع از هر راوی نقل کردند, آن راوی ثقه است و روایت او صحیحه) آورده و آن را رد کرده و خود معنای دوم را پذیرفته و گفته اصحاب اجماع, از غیر ثقه نقل نمی کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.