Skip to main content
فهرست مقالات

احتیاط های روا و ناروا؛ ریشه ها و عوامل (2)

نویسنده:

(30 صفحه - از 44 تا 73)

کلید واژه های ماشینی : احتیاط ،فتوی ،اجتهاد ،فقه ،دین ،حج ،شریعت ،احکام ،امام ،احتیاط ورزی ،روایات ،مخالفت ،ترس ،علمی ،مشهور ،اسلامی ،اصل ،احتمال ،اجتماعی ،فقه و فتوی ،بیان ،حوزه فقه و فتوی ،دلیل ،فرض ،احتیاط در فتوی ،عمل ،اصل احتیاط ،فتوی , ،احتیاط ورزی از سمت فتوی ،شریعت اسلامی

خلاصه ماشینی:

"روشن است که بحث جرح و تعدیل و توثیق و تضعیف رجال حدیث, بر فرض این که مستلزم غیبت باشد, از محرمات و ممنوعات غیبت, استثنا شده, اما دوری و پرهیز از روی ورع و احتیاط در مورد بعضی افراد, با روحیات و خصلتهای ویژه, منعی ندارد ولکن اگر بنا باشد که این گونه ورع و احتیاط ورزی ها, قاعده و اصلی عمومی و همگانی شود, دیگر باید باب اجتهاد را بست که البته هیچ گاه برای فعل مستحبی, مهم ترین و حیاتی ترین واجب اسلامی در عصر غیبت را که همان ضرورت اجتهاد و فقاهت است, نباید تضعیف و تعطیل کرد. بر همین اساس, اگر در موردی, دلیلی معتبر; با سندی صحیح و دلالتی پذیرفته شده, وجود داشته باشد, و با روح شریعت ناسازگاری کند, آن دلیل پذیرفتنی و عمل کردنی نخواهد بود و در صورت امکان, تأویل و توجیه می شود و در غیر آن صورت, بیان مقصود آن را به اهلش وامی نهند و یا انکار می کنند, چنانکه امام خمینی, روایاتی را با عنوان (حیل شرعیه) در باب ربا و نیز اخباری را که دلالت می کند: امام(ع) انگور و… را به کسانی فروخته که یقین داشته, استفاده حرام می کنند, بی اعتبار می داند و این روایات را مخالف مقاصد دین و ناقض هدفهای تشریع می داند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.