Skip to main content
فهرست مقالات

احتیاط های روا و ناروا؛ نمونه ها و پیامدها (3)

نویسنده:

(24 صفحه - از 110 تا 133)

کلید واژه های ماشینی : احتیاط ،شریعت ،عسر و حرج ،فقه ،دین ،تسامح ،احکام ،نجاست ،عبادات ،وسواس ،اسلامی ،نماز ،فتوی ،حرمت ،خدا ،احتیاط ورزی ،اصل ،احکام شرعی ،مردم ،احکام شریعت ،اجتماعی ،شریعت اسلامی ،علم ،جامعه ،سخن ،دین و سهولت احکام شریعت ،اصل سهولت و سماحت شریعت ،نماز جماعت ،نظریه ،روش

خلاصه ماشینی:

"(و لیت شعری لم ینفی الأول الاحتیاط دون الثانی؟و أین ترک قاعدة نفی العسر و الحرج و سهولة الملة و الحنیفیة و نحو ذلک؟);7 کاش می دانستم چرابا علم وجدانی جایی برای احتیاط باقی نمی ماند, اما با علم تعبدی می شود احتیاط کرد؟ و چه شده که قاعده نفی عسر و حرج و سهولت ملت و حنیفیت شریعت فراموش شده است؟ فاضل نراقی به مانند محقق اردبیلی می نویسد: (چرا از زاویه فردی و جزئی باید دید و روح کلی حاکم بر شریعت و اهداف آن را فراموش کرد؟) چگونه محقق اردبیلی که خود از انگشت شمار فقیهان با بصیرتی است به پشتوانه اصل سماحت و سهولت شریعت, در بسیاری از موارد با مشهور مخالفت ورزیده, خود آن اصل و قاعده را نادیده می گیرد و روش احتیاط را برمی گزیند؟ حجیت و اعتبار ید و سوق مسلمین از باب أماریت و کاشفیت است و اگر بازار مسلمانان نابسامان و درهم ریخته شودو دارندگان و فروشندگان به بی مبالاتی و بندو باری دچار گردندو احکام و شرایط و ضوابط اسلامی را در باب طهارت, نجاست, حلیت و حرمت پاس ندارند و یا گروه هایی از جامعه اسلامی, مردم دیگر مذاهب فقهی باشند و باوری جز اعتقاد شیعیان درباره طهارت و نجاست و…داشته باشند, اطمینان به پاکی و حلالی دادوستد شدنی ها در بازار مسلمانان پیدا نخواهد شد و برای اطمینان یابی, ناچار پرسش و تحقیق بایست کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.