Skip to main content
فهرست مقالات

اعتبار قول هیئت دانان در رؤیت هلال

نویسنده:

(40 صفحه - از 80 تا 119)

کلید واژه های ماشینی : رؤیت هلال ،هیئت دانان در رؤیت هلال ،قول هیئت دانان در رؤیت ،نجومی ،هیئت ،ماه ،تقویم ،قمری ،آیةالله ،الهلال ،منجم ،رؤیت هلال ماه رمضان سال ،علم ،دانان ،رؤیت هلال ماه ،یقین ،ماه رمضان ،رؤیت هلال ماه‌های قمری ،ماه قمری ،سخن ،رؤیت هلال اول ،مسئله رؤیت هلال ماه ،اختلاف ،اسلام ،ماه مبارک رمضان ،رؤیت هلال پایان ماه رمضان ،هلال اول ماه ،هیوی رؤیت هلال ،منطقه ،رؤیت هلال ماه نو

خلاصه ماشینی:

"آنچه ما در صدد آن هستیم, منافاتی با روایات ندارد; زیرا قول هیوی را راهی در عرض راه های دیگر نمی دانیم بلکه در طول رؤیت می دانیم; یعنی چنان که گذشت, حق آن است که رؤیت طریقیت دارد نه موضوعیت; وثانیا امکان رؤیت کافی است ولو هلال به دلیل موانعی مثل ابر دیده نشود, وقول هیوی هم مثبت امکان یا عدم امکان رؤیت است و چون اهل خبره به شمار می رود و رجوع به اهل خبره و کارشناس ـ با شرایط آن , سیره عقلا و ممضای شارع است, بنابراین, قول هیوی حجت و طریقی معتبر برای اثبات امکان رؤیت خواهد بود و نیازی نیست که یقین آور باشد, همچنان که بینه, طریق معتبر شرعی است, هرچند یقین آور نباشد. در مورد اول باید گفت: همان طور که در جلد چهارم رؤیت هلال به طور مشروح آورده ام خود هیویان نیز جدول و زیج را برای اثبات اول ماه کافی نمی دانند بلکه جدول مبنای محاسبه آنهاست و در آن ماه نجومی وسطی مشخص شده که غیر از ماه حقیقی خارجی است, یعنی شهور وسطی یک روش و نظام ریاضی به شمار می رود که در جداول زیجات تنظیم می شود, سپس محاسب مستخرج, از این نظم خاص ازیاج, هلال واقعی خارجی را با در نظر گرفتن تعدیلات و کسور و کبیسه و سایر امور استخراج می کند, یعنی ماه نجومی مقدمه برای دانستن ماه واقعی خارجی و مبتنی بر حرکت وسطی است و در جدول, همیشه ماه های فرد را کامل یعنی سی روز و ماه های زوج را ناقص محاسبه می کنند و در برخی سال ها کبیسه می کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.