Skip to main content
فهرست مقالات

نگاه تطبیقی به ضمان طبیعت در مذاهب اسلامی

نویسنده:

(25 صفحه - از 140 تا 164)

کلید واژه های ماشینی : مسئولیت پزشک ،درمان بیمار ،پزشک متخصص ،فقیهان ،ضامن ،جبران خسارت ،تعهد پزشک ،اذن بیمار ،معالجه ،مسئولیت قراردادی ،طبابت ،مسئولیت پزشک قراردادی ،مداوای ،پزشک مسئول ،درمان بیماران بپردازد ،اذن به درمان ،عدم ضمان ،عدم مسئولیت ،شمار ،تعهد به نتیجه ،مسئول به شمار ،کسب اذن از بیمار ،مداوای بیمار ،مداوای بیماران بپردازد ،قراردادی بودن مسئولیت پزشک ،قم ،قرارداد معالجه ،پزشک ضامن ،معالجه بیمار ،بیمار بپردازد

خلاصه ماشینی:

"1. پزشک جاهل: فقیهان شیعی به مانند اهل سنت معتقدند که آگاهی به دانش پزشکی و تخصص و مهارت یافتن در آن, شرط تصدی و اشتغال بدان است و چنانچه فردی خویشتن را پزشک معرفی کند, بی آن که از پزشکی چیزی بداند, صرف تصدی او به پزشکی موجب مسئولیت می شود و ضمان می آورد; زیرا پزشک نه تنها با جان و مال مردم سروکار دارد که با آبروی آنان هم درگیر است و پزشک جاهل علاوه بر این که از درد و رنج بیمار نخواهد کاست, بر آن هم خواهد افزود و با جهل خود, جان انسان های بی گناه را به مخاطره خواهد انداخت و در حدیثی از امیرمؤمنان روایت شده که فرموده اند: (بر امام واجب است که علمای فاسق و پزشکان جاهل و… را زندانی کند). دیدگاه غیر مشهور: این دسته از فقیهان که در رأس آنان, فقیهی چون (ابن ادریس حلی) قرار دارد, معتقدند: در صورتی که پزشک پس از طی دوره های آموزشی و کسب گواهی نامه تخصصی با اجازه مقامات رسمی به شغل پزشکی بپردازد و با رعایت اصول و مقررات فنی و اخلاقی, بیماران خود را درمان کند, ولی بیمار بر اثر معالجه پزشک, صدمه ای ببیند, پزشک مسئول خسارت نیست; زیرا: 1."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.