خلاصه ماشینی:
"پس اگر چنین کردند, حق خوراک و پوشاک به نحو معروف و پسندیده دارند و آنها را تأدیب بدنی نکنید و مورد ضرب قرار ندهید… این خطبه در کتاب (تحف العقول) نیز با تفاوت هایی نقل شده است: (عن النبی(ص) أنه قال فی خطبة الوداع: إن لنسائکم علیکم حقا ولکم علیهن حقا, حقکم علیهن أن لایوطئن أحدا فرشکم ولا یدخلن بیوتکم أحدا تکرهونه إلا باذنکم وأن لایأتین بفاحشة فإن فعلن فإن الله قد أذن لکم أن تعضلوهن وتهجروهن فی المضاجع وتضربوهن ضربا غیر مبرج فإذا انتهین وأطعنکم فعلیکم رزقهن وکسوتهن بالمعروف أخذتموهن بأمانة الله واستحللتم فروجهن بکتاب الله فاتقوا الله فی النساء واستوصوا لهن خیرا…);32 پیامبر(ص) فرمود: همانا زنان بر شما حقی دارند و شما بر زنانتان حقی.
هم چنان که در روایتی از امام رضا(ع) نقل شده: (عن أبی الحسن(ع) فی قول الله عزوجل (والذین إذا أنفقوا لم یسرفوا ولم یقتروا وکان بین ذلک قواما)89 قال: القوام هو المعروف (علی الموسع قدره وعلی المقتر قدره)90 علی قدر عیاله ومئونته التی هی صلاح له ولهم (لایکلف الله نفسا إلا ما آتیها));91 مرحوم کلینی در کتاب کافی با سند خود از محمد بن سنان از امام علی بن موسی الرضا(ع) درباره آیه: (وکسانی که انفاق می کنند اسراف نمی کنند و سخت گیری نمی نمایند و انفاق آنها بین این دو امر است) فرمود: قوام همان (معروف) است بر شخص توانگر به اندازه خود و بر شخص تهیدست, به اندازه خود), به اندازه عیال و خانواده خود و مخارجی که صلاح او و خانواده اش در آن است و (خداوند کسی را جز به آنچه داده تکلیف نمی کند)."