Skip to main content
فهرست مقالات

مکتب اصولی امام خمینی (2) عنصر «عرف محوری» در روش اصولی امام خمینی

نویسنده:

(12 صفحه - از 191 تا 202)

کلید واژه های ماشینی : عرف، امام، عرف گرایی، امام‌خمینی ( ره )، سیاق، تنزیل، روش اصولی امام‌خمینی، اصولی، مصداق، اندیشه

خلاصه ماشینی:

") بدین سان امام خمینی(ره) با عالمانی هم چون صاحب کفایه و نایینی در دو نظرگاه, اشتراک و در دو نظرگاه, اختلاف دارد: در معیار بودن مصداق واقعی و حقیقی و نیز در مسامحه ای دانستن عرف با آنان هم نظر است, ولی در شناخته شدن مصداق حقیقی بر حسب دقت عرفی و نه عقلی با آنان اختلاف دارد و نیز ایشان, تسامح عرفی به معنای عرف بی دقت را مرجع تشخیص مصادیق و بلکه مفاهیم نمی داند. آنچه این اختلاف دیدگاه را موجب شده, اختلاف در دو نگرش عقلی و عرفی است; صاحب کفایه و نایینی, واقعی بودن مصداق را با نگاهی که عقل به واقعیت و حقیقت دارد, تعریف کرده اند, و به عبارت دیگر, حقیقتی را که بر پایه دقت عقلی معنی پیدا می کند, ملاک قرار داده اند, و بر این اساس, عرف را از درک و شناخت حقیقت به این معنی عاجز دانسته اند و آن را مرجع تشخیص مصادیق قرار نداده اند, در حالی که امام خمینی(ره) حقیقت را بر پایه نگاه عرفی, معیار قرار داده است. نکته زیبایی که می شود از این بحث استخراج کرد این است که: سخن گفتن خداوند با زبان مردم و مسلک عقلا به دو گونه تفسیر می شود: تفسیر نخست این که: جنبه سلبی آن را در نظر بگیریم و بگوییم که خداوند از کلمات خلاف چهارچوب عرف و شناخته نشده, استفاده نمی کند; تفسیر دوم: علاوه بر مطلب فوق, خداوند بالاترین تفنن ها و گونه های رایج در عرف را برای ارائه مطالب, به کار گرفته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.