خلاصه ماشینی:
"اگر برای نمونه, به کتاب المدخل الفقهی العام تدوین دکتر مصطفی احمد زرقا استاد برجسته و پر آوازه رشته فقه و حقوق که رسما در (مؤتمر رابطة العالم الاسلامی) به سال 1384 قمری در مکه مکرمه, پیشنهاد اجتهاد گروهی را مطرح کرد و فردی پر نفوذ در مجامع دانشگاهی چند کشور مسلمان محسوب می شد, نگاهی بیفکنیم, سرفصل های کتاب را چنین می یابیم: معنای فقه, تفاوت شریعت و قانون و تفاوت قوانین شرعی و وضعی, اهداف شریعت, نظام تشریع, خصوصیات شریعت اسلامی, اقسام احکام فقهی, مصادر اصلی فقه, مصادر تبعی فقه, ادوار فقه, اختلاف اجتهادات و ارزش آن و سرانجام نظریه های فقهی.
)31 از مطالعه مباحث مطرح در ذیل این عناوین و عناوین مشابه بدین نتیجه می گیریم که: نظریه ملکیت نظریه ای است که موضع فقه اسلامی را نسبت به ملکیت اشخاص حقیقی یا حقوقی بر اعیان یا منافع در موارد مختلف و به اشکال مختلف آن توضیح می دهد, ولی هنوز اصل نظریه که در همه این ابحاث حضور باید داشته باشد, معلوم و مشخص نیست چنان که در بحث از نظریه عقد, رئوس مطالب چنین آمده است: فرق عقد و تصرف, تفاوت رکن و سبب و علت و شرط و مانع, مقومات عقد (عاقدان, محل عقد, موضوع عقد که مقصود همان اثر عقد است و ارکان عقد یعنی ایجاب و قبول و اقسام آن), شرایط عام انعقاد عقود (اهلیت عاقدان, مفید بودن عقد, ممنوع نبودن عقد و اتحاد مجلس عقد), اراده و اکراه در عقد, خدعه در راضی کردن طرف مقابل به معامله و فروعات آن, غلط و غبن در معامله, آثار عقد و از جمله آثار عمومی آن که نفوذ و الزام باشد, عقود غیر لازم به طبیعت عقد, تعلیق عقد بر شرط و انحلال عقد."