Skip to main content
فهرست مقالات

زن و مرجعیت

نویسنده:

(50 صفحه - از 29 تا 78)

کلید واژه های ماشینی : شرط ذکورت در مفتی ،افتاء ،ذکورت ،مفتی ،ذکورت در مفتی ،مقام افتاء ،مرجع تقلید ،شرط ذکورت ،مقام افتاء و مرجعیت ،زن و مرد ،تصدی مقام افتاء ،شرایط مفتی ،افتاء و مرجعیت ،مذاق شریعت ،سیره پیامبر ،مفتی و مرجع تقلید ،بیان شرایط مفتی ،فتوا ،مرجعیت زن ،مرد بر زن ،قائلین به اشتراط ذکورت ،تقلید از زن ،مفتی و مرجع ،مدعیان شرط ذکورت ،زن در احکام ،ذکورت نمی‌برد ،اجتهاد و تقلید ،اشتراط ذکورت ،زنان پیامبر ،احکام دین

خلاصه ماشینی:

"این جاست که باید دلائل کسانی را که مدعی ممنوعیت هستند, به دقت بررسی کنیم, تا ببینیم آیا این دلائل برای چشم پوشی از این اصول و اثبات ممنوعیت کافی است, یا نه؟دلائل ممنوعیتآنچه در این جا به بحث گذاشته می شود, دلایلی است که قائلین به اشتراط ذکورت در مرجعیت, به آنها استناد کرده اند, یا شاید مورد استناد واقع گردد و نیز در نقد و بررسی آنها بیشتر توجه به (ماقیل) است نه (من قال) از این روی, ترتیب بندی آنها نیز به گونه ذیل صورت می گیرد:آیات قرآن کریم:در قرآن, به آیاتی برمی خوریم که امکان دارد, قائلین به ممنوعیت بدانها تمسک جویند:* (الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض وبما انفقوا من اموالهم. زنان پیامبر, در جامعه آمد و شد, داشته اند, برای مردم نقل حدیث می کردند, مردان به حضورشان می رفته اند که احادیث پیامبر(ص) را از آنان بشنوند, ام سلمه به دفاع از ولایت پای در مسجد می نهد و در حضور خلیفه و حاضران گواهی می دهد و… با این همه, تنها عایشه است که به خاطر همراهی با طلحه و زبیر, در جنگ جمل, ملامت می شود و همگان او را نکوهش می کنند که به آیه شریفه (قرن فی بیوتکن) عمل نکرده است چنانکه خود او نیز در واپسین روزهای عمر, خویش را بر مخالفت با این دستور سرزنش می کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.