Skip to main content
فهرست مقالات

ابلیس در قرآن و حدیث

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : ابلیس، جن، قرآن، ملائکه، خدا، شیطان، آدم، حدیث، روایت، بحارالأنوار، تفسیر، آتش، قرآن و حدیث، کفر، انسان، ابلیس در قرآن، جنود ابلیس، آسمان، قیاس، نفوذ، خداوند، فرمان، میان ابلیس و ملائکه، سجدهء آدم، ابلیس و شیاطین، در قرآن، مأمور، نفوذ ابلیس، تفسیر قمی، چنانکه

خلاصه ماشینی: "مناظرهء مذکور پس از امر به سجده روی داد،بدین‌گونه که: «ابلیس به ملائکه گفت:من قبول دارم مرا معبودی است که او آفریننده‌ام‌ می‌باشد،و او موجد من و آفریدگار همهء مخلوقات است؛اما برای من در بارهء حکت خدا هفت نقطهء ابهام و جای پرسش وجود دارد: أ-حکت در آفرینش چیست،بویژه در صورتی که خدا می‌داند کافر به‌ هنگام آفریده شدن مستحق عذاب و آلام نیست‌[ پس چرا او را آفریده که‌ بعدا موجباتی برای عذاب او فراهم آورد ]؟ ب-فایدهء تکلیف مردم به احکام و قانین چیست؟در حالی که از رهگذر تکلیف ضرر و نفعی عاید نمی‌گردد،و هر نفعی که به مکلفین عاید گردد خداوند می‌تواند آنها را بدون استفاده از تکلیف برای مردم فراهم آورد ج-خدا مرا به معرفت و طاعت خویش تکلیف فرمود؛پس برای چه هدفی‌ مرا به سجدهء آدم مکلف ساخت؟ د-آنگاه وقت یکه من با ترک سجود،از فرمان او تمرد نمودم چرا مرا لعن‌ و از رحمت خود طرد کرده و کیفری برای من مقرر نمود؛در حالی که در این کارش نفعی عاید او و دیگران نمی‌شود؛اما زیان مهم آن متوجه من‌ می‌گردد؟ هـ-وقتی که خداوند با من چنین معامله‌ای کرد چرا این امکان را برای من‌ به وجود آورد که وارد بهشت گردم و آدم را وسوسه کنم؟ و-وقتی که این کار را به انجام رساندم چرا مرا بر فرزندانش مسلط ساخت و به من امکان داد تا آنها را اغوا و گمراه سازم؟ ز-وقتی از او برای مدتی دور و دراز برای اغوای افراد بشر مهلت خواستم‌ چرا به من مهلت داد؟پیدا است که اگر جهان،خالی از شر باشد بهتر است؟ شارح اناجیل اربعه گفته است،خداوند از پس پردهء جلال و کبریای خود به او پاسخ داد و فرمود: ای ابلیس!تو مرا نشناختی؛و اگر مرا می‌شناختی می‌فهمیدی که جای‌ هیچ‌گونه اعتراضی در کارهایم وجود ندارد؛چرا که من خدایی هستم که‌ جز من هیچ معبودی دیگر شایستهء پرستش نیست،و هیچ‌کسی نمی‌تواند از من در کارهایم بازپرسی کند[ و علت آنها را با معیار اندیشهء خود جویا گردد ]."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.