Skip to main content
فهرست مقالات

توسعه، آموزش و روحانیت

نویسنده:

(33 صفحه - از 162 تا 194)

کلید واژه های ماشینی : توسعه، روحانیت، آموزش، اقتصادی، انسان، اسلامی، جهان، توسعه اقتصادی، زندگی، جامعه

خلاصه ماشینی:

"آموزش عالی و روحانیت «اکثریت جوامع بشری در زندگی روز مرهء خود به اربابان زروزور پیوند خورده‌اند و حق تصمیم‌گیری در مسائل اقتصادی جهان از آنها سلب شده‌ است و علی‌رغم منابع سرشار طبیعت و سرزمینهای حاصلخیز جهان و آبها و دریاها و جنگلها و ذخایر،به فقر و درماندگی گرفتار آمده‌اند و کمونیستها و زراندوزان و سرمایه‌داران با ایجاد روابط گرم با جهانخواران،حق حیات‌ و ابتکار عمل را از عامهء مردم سلب‌ کرده‌اند و با ایجاد مراکز انحصاری و چند ملیتی،عملا نبض اقتصاد جهان‌ را در دست گرفته‌اند و همه راههای‌ صدور و استخراج و توزیع و عرضه و تقاضا و حتی نرخ‌گذاری و بانکداری‌ را به خود منتهی نموده‌اند و با القاء تفکرات و تحقیقات خود ساخته به‌ توده‌های محروم باورانده‌اند که باید تحت نفوذ ما زندگی کرده و الا راهی‌ برای ادامه حیات پابرهنه‌ها جز تن‌ دادن به فقر باقی نمانده است و این‌ مقتضای خلقت و جامعه انسانی است‌ که اکثیریت قریب به اتفاق گرسنگان‌ در حسرت یک لقمه نان بسوزند و بمیرند و گروهی اندک هم از پرخوری‌ و اسراف و تعیشها جانشان به لب آید! * آموزش غیررسمی و روحانیت‌ 1-نقش ارزشها از زمانی که در اثر زیاد شدن فاصله‌ بین کشورهای توسعه یافته و توسعه‌ نیافته،مسألهء مشکلات جهان سوم‌ مطرح شد،و بسیاری از اندیشمندان‌ علوم‌اجتماعی و اقتصادی را به خود مشغول داشت،دانشمندان در ابعاد گوناگون آن اندیشه و تأمل نموده و می‌نمایند،از مواردی که در این ردیف‌ طرح شده مسألهء وجوه غیراقتصادی‌ توسعه است،بدین معنی که چه‌ فاکتورهایی غیر از فاکتورهای‌ اقتصادی در توسعه اقتصادی مؤثرند و مقدار تأثیر آنها چقدر است؟به بیان‌ دیگر فاکتورهای اقتصادی شرط لازم‌ برای توسعه یافتگی است اما شرط کافی نیست،چه شرایط و عواملی(غیر از فاکتورهای اقتصادی)شرط کافی‌ برای توسعه یافتگی محسوی می‌شوند؟ از این شرایط و عوامل برخی به وجوه‌ غیراقتصادی تعبیر می‌کنند و بعضی از شرایط فرهنگی و اجتماعی نام‌ می‌برند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.