Skip to main content
فهرست مقالات

معقولات ثانیه و حل معمای شناخت از دیدگاه متفکر شهید آیت الله مطهری

نویسنده:

(27 صفحه - از 236 تا 262)

کلید واژه های ماشینی : معقولات، ادراکات، شناخت، ذهن، عقل، معقولات ثانویه، معقولات ثانویه منطقی، کانت، مفاهیم، حسی، پیدایش، انتزاع، معرفت، فلسفه، معانی، نفس، معقولات اولی، تصورات، معقولات اولیه، اروپا، پیدایش معقولات اولیه و ثانویه، نظریه، معقولات ثانویه فلسفی، انسان، علم، خیالی، واقعیت، کلی، ادراکات حسی، انتزاع معقولات ثانویه فلسفی

خلاصه ماشینی: "و این امر در صورتی تحقق می‌یابد که‌ ادراک کننده به گونه‌ای با واقعیت معلوم‌ ارتباط و اتصال برقرار نماید تا بتواند صورتی از آن گرفته و پیش خود ضبط و نگهداری نماید،این همان مطلبی‌ است که علامه طباطبایی با جمله«هر علم حصولی مسبوق به علم حضوری‌ است»از آن تعبیر نموده است،در میان‌ فلاسفه اروپایی نیز برخی مانند دیوید هیوم(1711-1776 م)با عبارتی دیگر این مطلب را یادآور شده است،به‌ همین جهت او و سایر حسیون اروپان‌ فقط معرفتهای حسی را قابل اعتماد و معرفتهای عقلی را فاقد ارزش دانسته‌اند؛زیرا به نظر آنان در معرفتهای عقلی،واقعیت عالم با واقعیت معلوم رابطه عینی برقرار نکرده‌ و در نتیجه معرفتهای به دست آمده، و همی و خیالی بوده و حکایتگر و (13)-اصول فلسفه،ج 2،ص 59-62. اولین مشکلی که برای این نظریه‌ پیش می‌آید این است که چگونه از ضمیمه شدن پیش‌ساخته‌های ذهنی با آنچه از خارج آمده است شناخت‌ حاصل می‌شود؟یک چیزی که ذهن از خودش ساخته است چطور می‌تواند ملاک شناخت بیرون باشد و حال آنکه‌ هیچ رابطه‌ای با بیرون ندارد؟آنچه با بیرون رابطه دارد فقط مادهء شناخت‌است نه خود شناخت که حاصل‌ ترکیب مادی شناخت و صورت شناخت‌ است و حال آنکه در معنی و مفهوم شناخت یک نوع وحدت‌ میان شناخت و خارج اخذ شده است‌ یعنی اگر میان آنچه شناخت نامیده‌ می‌شود و آنچه که عالم بیرون نامیده‌ می‌شود بیگانگی باشد،دیگر شناخت‌ نمی‌تواند،شناخت باشد،این یک‌ مشکل بسیار بزرگی است که در این‌ نظریه وجود دارد و بالأخره هم‌ نتوانسته‌اند آن را حل کنند»17 حل مشکل شناخت از طریق‌ معقولات ثانویه علامه شهید مطهری برای معقولات‌ ثانویه در فلسفه اسلامی ارزش و اهمیت والایی قائل است،تا آنجا که‌ آنها را یکی از معجزات فلسفه اسلامی‌ و کلید حل مشکل شناخت دانسته‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.