Skip to main content
فهرست مقالات

گفت و گوی فراتاریخی و فراگفت و گو در اندیشه توشیهیکو ایزوتسو

نویسنده: ؛

پاییز و زمستان 1381 - شماره 6 و 7 (10 صفحه - از 137 تا 146)

کلید واژه های ماشینی : ایزوتسو ،ذن ،گفت‌وگو ،توشیهیکو ایزوتسو ،ایزوتسو به مطابقه ،گفت‌وگو و مطابقه افکار ،فراتاریخی ،مطابقه ،پدیدارشناسی در فلسفه ،مطابقه مجموعه نظام‌های فکری ،جریان پدیدارشناسی در فلسفه ،گفت‌وگوی فراتاریخی ،مطابقه افکار ،به‌تعبیر ذن ،مطابقه مجموعه نظام‌های ،به‌تعبیر ،قول ایزوتسو ،هم‌زبانی ،ژاپنی توشیهیکو ایزوتسو ،نظام‌های فکری ،گفت‌وگوی افکار ،نگرش تاریخی ،جریان پدیدارشناسی ،طریقهء ذن ،حقیقت واحد ،فن و مقامی ،گفت‌وگوی تمدن‌ها ،بحث دربارهء وجود ،میان دو

بخش عمده آثار متفکر و شرق‌شناس شهیر ژاپنی توشیهیکو ایزوتسو در جهت تطبیق افکار است.وی در این جهت از روشی استفاده می‌کند که به تعبیر مأخوذ از هانری کربن‌ فراتاریخی‌ (meta-historical) است.در روش تاریخی مرسوم‌ تحقیقات آکادمیک همه افکار تابع زمان و مکان خویش هستند و از اینرو نسبیت و قید تاریخی بر افکار غلبه دارد.دقیقا در رد این نوع نگرش تاریخی،جریان پدیدارشناسی در فلسفه‌ معاصر قدم نهاد و با اعمال همین روش است که راه فلسفه‌ تطبیقی همواره می‌شود.ایزوتسو به مطابقه مجموعه نظام‌های‌ فکری پرداخت که الگوی مشترک دارند ولی از حیث جزئیات‌ تاریخی و اجتماعی متفاوتند.کتاب‌"تألیف ایزوتسو حاصل‌ اعمال این روش است. اما ایزوتسو بجز گفت‌وگو و مطابقه افکار به فن و مقامی ورای آن‌ یعنی مقام فرانسوی گفتگو و یا به تعبیر ذن بودائی‌"موندو" (mondo) قائل است که به تعبیر بزرگان تصوف از جمله مولوی‌ مقام‌"هم‌دلی‌"است که در آن دیگر تعاطی افکار و پیام‌رسانی‌ مطرح نیست.در این مقاله به مطالعه و بررسی این دو مقام یعنی‌ گفتگوی فراتاریخی و فراگفتگو در اندیشه ایزوتسو پرداخته‌ می‌شود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.