Skip to main content
فهرست مقالات

در درس فلسفه چه می آموزیم و از آموزش آن چه بهره ای می بریم؟

نویسنده: ؛

پاییز و زمستان 1383 - شماره 9 (20 صفحه - از 49 تا 68)

کلید واژه های ماشینی : افلاطون ،ارسطو ،علم جدید ،فلسفی ،علم و فلسفه ،فلسفه جدید ،جدید ،علم با فلسفه ،فلسفه و علم ،فلسفه مخالفت می‌کنند ،قواعد منطق ،سودمندی علم ،اهل فلسفه ،گروههای آموزشی فلسفه ،اهل علم ،قضایای فلسفه ،عرض علوم ،احکام درست ،افلاطون و ارسطو ،قضایای علم ،قضایای فلسفی ،کتابهای فلسفه ،احکام علمی ،پژوهش علمی ،شرایط امکان وجود ،اصول و قواعد ،اشرف علوم ،مخالف فلسفه ،روش علم ،خلاف منطق

فلسفه را معمولا در عرض علوم قرار می‌دهند و با موازین‌ و ملاکهای متدولوژی علم در باب آن حکم می‌کنند و حال‌ آنکه فلسفه بحث در شرایط امکان وجود چیزها چیست(و از جمله علم)است بر اثر این اشتباه است که گاهی بعضی از دانشمندان با فلسفه مخالفت می‌کنند. اگر بتوان اختلاف علم و فلسفه را روشن ساخت بسیاری‌ از این اختلافها از میان می‌رود.فلسفه نه فقط با علم مخالف‌ نیست بلکه علوم در طی دو هزار سال و مخصوصا علم‌ چهار صد ساله جدید بدون فلسفه نمی‌توانسته است بوجود آید.فلسفه و علم یکی نیستند اما لازم و ملزوم یکدیگرند علم نیاز به فلسفه دارد و اگر فلسفه نباشد علم نشاط پیدا نمی‌کند و بی‌پشتوانه می‌شود. پاسخ پرسش ظاهرا بسیار آسان است. هرکس که فلسفه می‌خواند لابد آن را دوست می‌دارد و اگر دوست نمی‌داشت آن‌ را نمی‌آموخت ولی این پاسخ وقتی معتبر است که به دانشجویان و دانش‌آموختگان‌ فلسفه مراجعه کنند و ببنند که آنها چرا فلسفه می‌خوانند و مخصوصا از صاحبنظران‌ بپرسند که در راه طلب به کجا رسیده‌اند.پس‌ در حقیقت پرسش این نیست که چرا کسانی‌ در امتحان ورودی دانشگاه مثلا رشته فلسفه‌ را برمی‌گزینند یا نظام کنکور آنها را به‌ گروههای آموزشی فلسفه حواله می‌دهد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.