Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه کعبه در نزد اقوام جاهلی و پیروان ادیان مختلف

نویسنده:

ISC (4 صفحه - از 42 تا 45)

کلید واژه های ماشینی : کعبه، حج، ادیان، زمزم، جایگاه کعبه، مکه، کعبه ارج و منزلتی خاص، روم، منزلتی، خدا

خلاصه ماشینی:

"آیات و روایات به روشنی بیان می کنند که این شهر مرکز معنوی بوده و کعبه ارج و منزلتی خاص نزد اقوام مختلف داشته است. اعراب پیش از ظهور اسلام، خانه خدا نزد اعراب ارج و منزلتی رفیع داشت و برای عرب هیچ معبدی همانند کعبه دارای عظمت و منزلت نبود; زیرا آن را خانه خدا می دانستند([1]) و از هر سو به زیارت آن می آمدند و آن را بنای ابراهیم خلیل(علیه السلام)می دانستند. با این بیان، بعید نیست که تمثال حضرت عیسی و مریم در کعبه بوده باشند; زیرا مسیحیان نیز به وسیله آن تمثال ها به خدا می رسیدند و حتی از این بالاتر اینکه، آن ها را الهه های خود می دانستند، چنان که این آیه کریمه بر آن دلالت می کند: (اتخذونی وأمی إلـهین من دون الله. )(مائده: 116) در این صورت، معلوم می گردد که کعبه نزد مسیحیان دست کم برای عده ای که با حجاز در ارتباط بودند، دارای ارج و منزلتی رفیع بوده است. در پایان لازم است به این مسئله اشاره شود که بعضی از مورخان و محققان،([25]) در مورد جایگاه کعبه نزد سایر ملل و ادیان می گویند: تمام این مطالبی که گفته شده برآمده از روایات می باشد و ما دلیل و سند تاریخی بر آن نداریم. [18]ـ محمدهادی امینی، پیشین، ص 58 / محمدفرید وجدی، پیشین، ج 8، ص 146ـ148 / سید محمدحسین طباطبائی، پیشین، ج 3، ص 559 / محمد رشیدرضا، پیشین، ج 10، ص 421 / شیخ حسین محمدبن الحسن الدیار بکری، تاریخ الخمیس فی احوال انفس نفیس، ج 2، ص 85."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.