Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه کعبه در نزد اقوام جاهلی و پیروان ادیان مختلف

نویسنده:

ISC (4 صفحه - از 42 تا 45)

کلید واژه های ماشینی : کعبه ،حج ،ادیان ،زمزم ،جایگاه کعبه ،مکه ،کعبه ارج و منزلتی خاص ،روم ،منزلتی ،خدا ،حضرت ابراهیم ،صابئین ،تمثال ،شهر ،کعبه ارج و منزلت قایل ،روایات ،تاریخ ،پیشین ،زمزمت الفرس علی زمزم ،محمدفرید وجدی ،ارج ،خانه خدا ،شهر مکه ،اقوام جاهلی ،مردم ،ایرانیان ،پیروان ادیان ،سرزمین ،منزلتی رفیع ،کعبه مقامی رفیع قایل

خلاصه ماشینی:

"آیات و روایات به روشنی بیان می کنند که این شهر مرکز معنوی بوده و کعبه ارج و منزلتی خاص نزد اقوام مختلف داشته است. اعراب پیش از ظهور اسلام، خانه خدا نزد اعراب ارج و منزلتی رفیع داشت و برای عرب هیچ معبدی همانند کعبه دارای عظمت و منزلت نبود; زیرا آن را خانه خدا می دانستند([1]) و از هر سو به زیارت آن می آمدند و آن را بنای ابراهیم خلیل(علیه السلام)می دانستند. با این بیان، بعید نیست که تمثال حضرت عیسی و مریم در کعبه بوده باشند; زیرا مسیحیان نیز به وسیله آن تمثال ها به خدا می رسیدند و حتی از این بالاتر اینکه، آن ها را الهه های خود می دانستند، چنان که این آیه کریمه بر آن دلالت می کند: (اتخذونی وأمی إلـهین من دون الله. )(مائده: 116) در این صورت، معلوم می گردد که کعبه نزد مسیحیان دست کم برای عده ای که با حجاز در ارتباط بودند، دارای ارج و منزلتی رفیع بوده است. در پایان لازم است به این مسئله اشاره شود که بعضی از مورخان و محققان،([25]) در مورد جایگاه کعبه نزد سایر ملل و ادیان می گویند: تمام این مطالبی که گفته شده برآمده از روایات می باشد و ما دلیل و سند تاریخی بر آن نداریم. [18]ـ محمدهادی امینی، پیشین، ص 58 / محمدفرید وجدی، پیشین، ج 8، ص 146ـ148 / سید محمدحسین طباطبائی، پیشین، ج 3، ص 559 / محمد رشیدرضا، پیشین، ج 10، ص 421 / شیخ حسین محمدبن الحسن الدیار بکری، تاریخ الخمیس فی احوال انفس نفیس، ج 2، ص 85."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.