خلاصه ماشینی:
"*آموزش هرگز کافی نیست ید الله آزرمی سهساری امروزه بسیاری از کارشناسان زبده تعلیم و تربیت،پیشرفته درسی و موفقیتهای تحصیلی را تنها به تلاش و کوشش آموزش معلمان وابسته نمیدانند؛آنان معتقدند وجود عوامل و شرایط مساعدی از قبیل محیط ایمن و بانشاط،آمادگی جسمی و ذهنی دانشآموز،روابط صحیح و صمیمی بین معلم و متعلم،فضای آموزشی سالم،تامین بهداشت و سلامتی معلم و دانشآموز،لازمه پیشرفت و مقدمه واجب برای حصول موفقیت در فراگرد کلی تعلیم و تربیت کودکان است.
بدیهی است این چنین رسالت و مسئولیت سترگ تنها از طریق آموزش الفاظ و کلمات خشک، بیروح و محدود کتب درسی و از بستر توسعه حافظه کودکان تحقق نمییابد و به سرانجام مقصود نمیرسد،لهذا لازم است معلمان، بصورت پلی والان و چند منظوره نقش و رسالت خودشان توسعه و هنربخشی از وظایف معلمان امروز توجه به تندرستی و بهداشت مدرسه و دانشآموزان است معلمان باید بدانند، دانشآموزان در سنین مدرسه در حال رشد و پرورشاند،آنان چون غنچههای گل حساس و ظریف و چون شاخههای نو،ترد و شکنندهاند.
برای مرطوب نگه داشتن هوا چنانچه تهویه طبیعی وجود نداشته باشد،رادیاتورهای دستگاههای مرکزی حرارت باید مجهز به تأمینکنندههای بخار آب باشند و اگر از بخاری استفاده میشود گذاشتن یک دیگ کوچک آب بر روی آن به مرطوب بودن هوای کلاس کمک میکند.
واکنش معلمان نسبت به محیط کثیف و غیر بهداشتی کلاس و احساس رنج و ناراحتی معلم از این موضوع چنانچه به انگیزهء اصلاح صورت گیرد،و دانشآموزان را به دلجوئی و کسب رضایت قلبی از معلم وادارد، بسیار مؤثر و سازنده خواهد بود."