Skip to main content
فهرست مقالات

نظام مدرنیته، دنیاگرایی و مؤلفه محوری آن

نویسنده:

(22 صفحه - از 75 تا 96)

کلید واژه های ماشینی : مدرن ،تکنولوژی ،نظام ،نظام مدرنیته ،نظام مدرنیته غرب ،غرب ،سکولاریزاسیون ،مادی ،دینی ،اجتماعی ،توسعه ،تکامل ،دنیا ،مؤلفه محوری ،ایدئولوژی ،انسان ،صنعتی ،ابزار ،جامعه ،فرهنگ ،نظام فکری ،مفاهیم ،دنیاگرایی و مؤلفه محوری ،طبیعت ،تحول ،تکنیک ،جهان ،تاریخی ،رشد ،اقتصادی

این نوشتار به این نکته می‌پردازد که نظام مدرنیته غرب، دارای یک نظام فکری هماهنگ می‌باشد که ترکیبی از مفاهیم ارزشی، بینشی و دانشی است. این نظام فکری نیز دارای یک مؤلفه محوری و اساسی است که همه آن سه رکن و عنصر مذکور در جهت همین مؤلفه دارای معنا و جهت خاص می‌گردد. به اعتقاد ما این مؤلفه محوری، اصالت دنیا و شدت حب آن است. در ادامه در صدد بیان این نکته‌ایم که نظام مدرنیته برای تحقق عملی و عینی این مؤلفه از محصولات و تکنولوژی کمک گرفته است. در واقع، تکنولوژی و فناوری جدید، ابزار توسعه و تکامل همان مؤلفه محوری؛ یعنی دنیاگرایی می‌باشد. و در واقع محصولات و تکنولوژی‌ها، نتایج و ثمرات عملی همان مؤلفه محوری است.

خلاصه ماشینی:

"» (1) به همین جهت با توجه به این که، نظام مدرنیته که براساس نظام فکری جدید خود، به امور دنیوی و سکولار معطوف شده و متغیر اصلی آن، اصالت دنیاگرایی می‌باشد به لحاظ ضرورت توسعه‌یابی در ذات خود و برای بقا و حفظ موجودیت و استمرارش نیازمند رشد و توسعه و پوشش دادن دیگر حوزه‌های حیات انسان می‌باشد. (2) مدرنیته و شکست نظامهای سکولار برای تکمیل بحث و رسیدن به یک نتیجه سریع، این سؤال را طرح می‌کنیم: آیا چنین نظامی که تمام حیات را از منظر ساحت مادی و دنیوی مورد تحلیل قرار می‌دهد، می‌تواند، حتی آن ادعای یک‌سونگر و تک‌ساحت رفاه و امنیت دنیوی را به ارمغان آورد و به ادعای جهانی توسعه مادی و بهره‌وری روزافزون دنیوی، پوشش عملی دهد؟ طبیعی است که وقتی، نظام مدرنیته، تفاهم را بر سر موضوعی ختم می‌کند که شروع و آغاز ستیزه و درگیری تاریخی و اجتماعی بشر از آن نشأت می‌گیرد و در درون خود گرفتار یک پارادوکس (3) شکننده می‌شود که رهایی از آن ممکن نیست؛ زیرا هر نظام و سیستم برای حرکت خود در رسیدن به تکامل و توسعه خود دارای غایت و هدف می‌باشد. از این رو، در نظام مدرنیته نیز جهت و غایت حرکت آن به امر و موضوعی برگشت می‌کند که نمی‌تواند موجبات رشد و تکامل حقیقی را فراهم کند؛ زیرا رشد و توسعه را به امر مادی و دنیوی محض معطوف کرده است که به لحاظ محدودیت و کمبود منابع طبیعی و از سوی دیگر حرص و طمع مادی روز افزون که از سوی مکانیسم‌های تبلیغی مستمر در مردم ایجاد می‌شود، قدرت حل و رفع تنازعات بشری را ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.